Wat is het evolutionair nut van steriele vlinders?

Bijv. doodshoofdvlinder.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
tinus1969
3 jaar geleden
Waar baseer je op dat (sommige) vlinders steriel zijn? Klopt vziw niet.
SimonV
3 jaar geleden
Wikipedia.
Het verspreidingsgebied binnen Europa strekt zich uit van noordelijk tot in Groot-Brittannië en Scandinavië en zelfs tot in IJsland is de doodshoofdvlinder aangetroffen. Met name in het noorden van Europa is het veel te koud voor de pop om zich tot vlinder te ontwikkelen. De doodshoofdvlinder is hier alleen als trekvlinder bekend. Soms slaagt een vlinder er toch in om een volgende generatie te ontwikkelen in de zomer, maar in de winter maakt de pop hier weinig kans. Vrouwtjes die in noordelijke gebieden uit de pop kruipen zijn in de regel onvruchtbaar.
LeonardN
3 jaar geleden
Niet elke beweging binnen de evolutie heeft nut. Soms blijkt een verandering nuttig, soms blijkt deze negatief en soms neutraal. Een verandering die negatief is zoals steriliteit wellicht is zou wellicht kunnen leiden tot het uitsterven van een/die soort. Dat is dan ook evolutie in werking. Dat type vlinder is niet voldoende aangepast om te overleven en zal dan sterven.

Antwoorden (1)

Alle vlinders vertonen een bepaalde neiging tot migratie. Dat is noodzakelijk om tot genetische uitwisseling tussen populaties te komen of om inteelt te voorkomen. Een bijkomend voordeel van migratie is dat soortspecifieke parasieten pas met enige vertraging op de trekbewegingen kunnen reageren.

De migratiedrang van pijlstaartvlinders - waartoe de doodshoofdvlinder behoort - is ergens in de loop van de evolutie ontstaan. Het vermoeden is dat dit, net als de voortplanting, een hormonaal gestuurd proces is. De productie van hormonen staat op zijn beurt weer onder invloed van een keur aan biotische en abiotische factoren. Hierbij valt te denken aan zaken als daglichtlengte, temperatuur, vochtigheid en voedselkwaliteit. Overbevolking kan tevens één van die factoren zijn. Pijlstaarten zijn over het algemeen uitmuntende vliegers en ze hebben een lange levensduur.

Een opmerkelijk verschijnsel bij een aantal van deze immigrerende Sphingiden is de herhaaldelijk geconstateerde onvruchtbaarheid van de in onze streken opgegroeide vrouwtjes. Vooral bij de Doodshoofdvlinder (Acherontia afropos) en de Windepijlstaart (Agrius convolvuli) trok dit fenomeen al vroeg de aandacht van entomologen. Over de oorzaak van deze verminderde vruchtbaarheid is veel gespeculeerd. Het vermoeden is dat daglichtlengte van invloed zou kunnen zijn op de vitaliteit. Bij minder dan 14 uur daglicht worden bij de meeste immigranten wél vruchtbare vrouwtjes voortgebracht. In de tropische of subtropische herkomstgebieden van deze soorten heersen constant korte-dag-omstandigheden, in
tegenstelling tot de lange dagen die onze zomers kenmerken.
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
Toen ik een dergelijk antwoord plaatste, herhaalde TurfGraver als reactie de vraag: wat is het evolutionair nut hiervan? Misschien is dat er niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
MAAR: Wat is het evolutionair nut ? Jij schrift een bevestiging van het verschijnsel van steriliteit, maar wat het nut is vertel je niet.