ik wil een kersenpit planten hoe moet dat?

ik weet niet zo goed

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Natuur
1.4K
Rieneke1
3 jaar geleden
Ik zou wachten tot het voorjaar zodat hij lekker buiten kan. In de winter zal hij niet genoeg licht krijgen binnen vrees ik.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik weet echt niet wat ik nu moet doen

Antwoorden (1)

Als je enkele mooie droge kersenpitten hebt stop je ze 2 à 3 cm diep in potjes met gewone potgrond. Regelmatig vochtig houden, dan zullen ze vanzelf ontkiemen.
Je kan dat ook doen met pitten van appels en b.v. avocado's.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ze sta alle week in koelast met potje zand
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Vreemde plek om een boompje te kweken, in de koelkast.
Antoni
3 jaar geleden
Op gewoon zand zal maar weinig groeien, verwacht ik.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ik heb dat lezen opzoekt
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
a hoor... als je een kersenboom wil kweken moet je het volgende in acht nemen: Om de pitten te laten ontkiemen dien je deze eerst te stratificeren. Dit betekent dat ze eerst een koude periode nodig hebben. Laat de pitten eerst goed drogen. Vul een bakje voor de helft, minstens 5 cm, met een laag vochtig rivierzand waarop je een aantal pitten legt en dek deze vervolgens met eenzelfde laag af.
Zet dit bakje 4 weken op een koele donkere plaats. Zet daarna het bakje in het vriesgedeelte van de koelkast, of bovenste lade van de vrieskast, en laat het daar minstens 1 1/2 maand staan.
Haal dan het bakje er uit en zet deze op een warme plaats (15 tot 18 gr).
Na zo'n 4 weken zullen de zaden dan ontkiemt zijn en kun je ze voorzichtig in een pot, met potgrond, op 1cm diepte zaaien.
Zet de potjes niet achter glas in de volle zon om verbranding van de plantjes te voorkomen. In de zomermaanden kun je deze potjes op een zonnige beschutte plaats buiten zetten en ze het eerste jaar voor de winte
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ik heb nu uit koelast haalt donker plaats zet
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Nou, blijkbaar weet je prima hoe het moet dan. Het wordt duidelijk uitgelegd in jouw verhaal. Ik had niet verwacht dat het in de koelkast moest.