Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de betekenis van deze boommarkering?

In een voor mij bekend bos staat een loofboom (vermoedelijk Lariks). Het is een mooie boom en ik kom er graag, mijn Oma is er ook omheen uitgestrooid. Al een aantal jaren bezit de boom dit zigzag of golvende teken. Is er een expert die weet wat deze markering betekent en mij wat kan vertellen over de bestemming van deze boom? Ik weet natuurlijk dat bomen niet voor eeuwig blijven staan en uitdunning in een bos noodzakelijk is. Toch hoop ik dat deze boom nog een tijdje blijft staan, hij springt er in zijn schoonheid ook tussenuit.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
Amadea
5 jaar geleden
Zou het niet gewoon een persoon zijn geweest die met een zakmes de letter M om een of andere reden in die boom heeft gekerfd?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een lariks is een naaldboom, geen loofboom.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Vroeger werden bomen met een blesmes, ook wel boomritser of ritsijzer geheten, gemerkt om aan te geven welke moesten blijven staan en welke verwijderd mochten worden. Deze markering lijkt me echter recenter.

Het kerven van letters, namen en harten in bomen is een oud en internationaal gebruik. Het kan zijn dat bijvoorbeeld Maarten zijn M op deze manier in de boom heeft gekerfd. Of dat iemand zomaar wat in een boom heeft zitten kerven.
(Lees meer...)
SimonV
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt, ik denk nu ook dat het inderdaad gekerfd is.

Andere antwoorden (1)

Als bomen gedund moeten worden, wordt van te voren een merkteken aangebracht met verf, soms alleen wit, heel vaak ook met een kleur (oranje). In dit geval zal het snijwerk zijn van een vandaal zonder enige betekenis.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing