Hoe ontstaan bosbranden?

Griekenland wordt weer geteisterd door bosbranden. Toch ben ik benieuwd hoe die ontstaan.

4 jaar geleden
in: Natuur
2.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Onder andere door onzorgvuldigheid sigaretje brand weggooien of simpel door brandstichting.

Het beste antwoord

Een bosbrand kan ontstaan als er lokaal een hoge temperatuur ontstaat die voldoende is om een brandhaard te krijgen. Dit kan wanneer er:
- moedwillig een vuur wordt gemaakt (brandstichting of zwerflandbouw door middel van hakken en branden).
- onvoorzichtig met vuur wordt omgegaan (barbecue of sigaret)
- blikseminslag plaatsvindt
- door lenswerking (in bijvoorbeeld een weggegooide glazen fles) een concentratie van zonlicht ontstaat.
- vonkenregens van wrijvingscontact tussen treinwielen en spoorrails tijdens het blokkeren van de draaibeweging die bermbegroeiing kan ontsteken.
- hete delen uit of van de uitlaat van bijvoorbeeld een motorkettingzaag, of een voertuig met een verbrandingsmotor.

Een aantal van deze oorzaken zijn natuurlijk: bosbranden bestaan dan ook al zolang er bossen zijn.
SimonV
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Griekenland worden de volgende mogelijkheden geopperd:
Extreme droogte
Slechte toegankelijkheid bos
Defecte elektriciteitskabel
Brandstichting
Tuinafval verbranden

Extreme droogte , bv op het eiland Evia , en het slecht toegankelijk zijn van het bos zijn de oorzaken van de bosbranden op dit Griekse eiland.
https://nos.nl/artikel/2297406-noodtoestand-door-bosbrand-op-grieks-eiland-evia-vier-dorpen-ontruimd.html

In 2018 zei de burgemeester van Penteli, Dimitris Stergiou, dat de oorzaak een defecte electriciteitskabel zou zijn. Staatssecretaris Nikos Toskas had het over brandstichting.. Weer anderen wezen naar een inwoner die tuinafval zou hebben verbrand.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bosbranden_in_Griekenland_2018
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
nielsjuh
4 jaar geleden
@jodokus52, Min was niet van mij. maar bedoelde meer bosbranden in het algemeen.
SimonV
4 jaar geleden
Als je de vraag leest als: “Hoe ontstaan de recente bosbranden in Griekenland?” klopt het antwoord.
Plus.
LeonardN
4 jaar geleden
Slechte toegankelijkheid heeft niet zo zeer te maken met het ontstaan, maar met het moeilijk kunnen doven.
SimonV
4 jaar geleden
Een vuurtje kan inderdaad ook ontstaan bij een goede toegankelijkheid.
Maar een bosbrand kan ontstaan door een slechte ontoegankelijkheid (als het vuurtje daardoor niet gedoofd kan worden).