Waar ligt deze waterval?

Gevonden bij een artikel over Bing.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
1.6K

Het beste antwoord

De vraag is: waar ligt deze waterval?

Het antwoord luidt: op 68°27′51″N 93°19′24″E oftewel 68 graden 27 minuten en 51 seconden noorderbreedte en 93 graden 19 minuten en 24 seconden oosterlengte, volgens https://thereaderwiki.com/en/Talnikovy_Waterfall

De gepubliceerde foto's zijn vaak van de bovenste van de twee grotere watervallen, en dan van dichterbij, maar als je goed kijkt, zie je de overeenkomst met de foto uit de vraag.

En die vrijwel onbereikbare lokatie bevindt zich in een diepe kloof die door het smeltwater, dat alleen in relatief ‘warme’ zomers voor korte tijd het ijsdek van het samenstel van de Talnikovy watervallen ontdooit en dan van de vlakke bovenkant van de Trapeze berg af stroomt, uitgesleten is in de Putorana hoogvlakte, gelegen in het bestuursdistrict (krai) van Krasnoyarsk, dat deel uitmaakt van Siberië in het noorden van Rusland.

Het geheel is een der hoogste watervallen van Rusland (volgens sommigen zelfs de hoogste van Azië), maar de precieze hoogte was lange tijd niet goed vast te stellen daar het water het grootste deel van het jaar bevroren is, als het al niet de hele korte ‘zomer’ door bevroren blijft. Het water komt in de Talnikova rivier uit, en die is zelf weer een zijrivier van de rivier de Kureika, niet ver van het Dyupkun meer. Een meting in 1990 kwam op 482 m hoogteverschil uit, maar sommigen hebben het samenstel van opeenvolgende watervallen op wel 600 à 700 m hoogteverschil geschat.
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In Midden-Siberië ligt het Poetoranagebergte, ook wel Poetoranaplateau of Poetoranahoogvlakte genoemd. (Russisch: Плато Путорана; Plato Poetorana). Ook soms Norilskgebergte (Норильские горы) genoemd; dit is een bergketen cq. plateau in de noordwestelijke hoek van Midden-Siberië.