Wanneer mag je wol kasjmier kwaliteit noemen?

Hoeveel micron moet de wol dan zijn?
Dus de wolhaar moet maximaal 19 micron zijn om te zeggen dat het dezelfde kwaliteit is als kasjmier?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Natuur
2.3K

Antwoorden (2)

Kasjmier of kasjmir is een type wol afkomstig van de Kasjmirgeit. De wol is genoemd naar het gebied Kasjmir in India, Pakistan en China. Uit dit gebied komen de oorspronkelijke geitenrassen.
De Kasjmirwol is een fijne en zeer zachte, soepele vezel, 19 tot onder 12 µm. Ze wordt traditioneel gewonnen door de ondervacht van de geit te kammen, maar in de moderne bedrijven worden de geiten geschoren.
De hoogste kwaliteit Kasjmier is afkomstig van de nek en kin van de geit.
Kasjmierwol is sowieso een kwaliteitswol, juist door de specifieke eigenschappen van zachtheid en isolatiewaarde.
Toegevoegd op 18 juni 2019 13:14: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pasjmina- en kasjmierwol zijn beide veel lichter, zachter en warmer dan schapenwol. Ze behoren tot de duurste natuurvezels en zijn afkomstig van specifieke geitensoorten.

Het verschil tussen pasjmina en kasjmier wordt bepaald door de diameter van de vezel. De pasjminavezel is fijner en dunner (12-15 micron) dan de kasjmiervezel die 15-19 micron dikte heeft.

Echte kasjmierwol is afkomstig van de gelijknamige berggeit uit Ladakh in India.
Het wordt gewonnen van de buik van een langharige jonge geit die daar ter bescherming tegen de kou een dubbele vacht heeft. Alleen de zachte, dunne, binnenste haren die in de lente uitvallen worden in principe gebruikt. Eén geit levert per jaar 125 gram.

In goedkope kasjmier is vaak stiekem lamswol verwerkt. Door dat te behandelen met wasverzachter maken ze het net zo zacht als echte kasjmier, maar een kenner merkt aan het zeepachtige gevoel dat het om een inferieure kwaliteit gaat. Ook worden voor goedkope truien vaak kortere haren gebruikt, waardoor ze eerder pillen. Of er worden grijze of bruine kasjmierharen gebruikt, die minder zacht zijn dan witte.

Tegenwoordig is 65 procent van de ruwe kasjmier afkomstig uit China, 20 procent uit Mongolië en de rest uit andere gebieden uit Azië. Ook wordt het steeds vaker verwerkt in China.

De pasjminasjaal heeft geholpen bij de opmars van kasjmier, want die was midden jaren negentig een grote hit en voor veel vrouwen de eerste kennismaking met het luxe materiaal.
Toegevoegd op 19 juni 2019 13:15: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zie geen verschil tussen dit antwoord en het complete antwoord van elder161.
De Kasjmirwol is een fijne en zeer zachte, soepele vezel, 19 tot onder 12 µm.
Vraag is toch niet wat het verschil is tussen pasjmina en kasjmier
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je hebt er na mijn reactie wel een hele riedel onder geplaatst, maar dat is niet waar de vraag over gaat.