Waarom word het heelal niet warmer,ondanks de millarden zonnen die dag en nacht branden?

4 jaar geleden
in: Natuur
1.8K
LeonardN
4 jaar geleden
Bedoel je gemiddeld gezien, of waarom wordt het tussen planeten en gassen niet warmer?

Antwoorden (3)

Het heelal is dusdanig groot, dat zelfs de miljarden sterren (zonnen) deze ruimte niet kunnen opwarmen. Dat het heelal in de avond niet verlicht is, geeft aan dat er geen oneindig aantal sterren zijn, die de ruimte kunnen opwarmen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"Dat het heelal in de avond niet verlicht is, geeft aan dat er geen oneindig aantal sterren zijn, die de ruimte kunnen opwarmen." Zover ik het begrijp klopt die uitspraak niet. Het licht van sterren die te ver van ons af staan, en dus heel snel van ons weggaan, dat licht zien we niet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roodverschuiving#Kosmologische_roodverschuiving Of er wel of niet oneindig veel sterren zijn, of dat de ruimte wel of niet oneindig groot is weet ik niet. Maar dat de ruimte uitdijt wel. En dat is sowieso een uitleg waarom je niet kan opwarmen. Of nog beter dat het afkoelt https://www.trouw.nl/samenleving/het-heelal-koelt-al-13-8-miljard-jaar-af-van-enorm-heet-tot-bijzonder-guur~a94382bf/
Doordat het heelal uitdijt. In het begin was ons kleine heelal heel heet, maar door de uitdijing is de temperatuur gedaald tot ongeveer 2K. Zie kosmische achtergrondstraling.
4 jaar geleden
Het heelal is vacuüm en waar geen materie is
wordt ook geen warmte doorgeleid,
behalve materie dat dicht bij de zon staat wordt door straling warm.

Info: Het heelal is geen echt vacuüm.
( Ruimte zonder materie en zonder druk. )

Bijvoorbeeld: Quooker-reservoir die heeft vacuüm-isolatie
De Tank binnen is 110 graden en de buiten kant is de tank kamer temperatuur.

Warmte kan zich alleen verspreiden door contact met materie.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Met die redenering zou het heelal gemiddeld opwarmen....