Gaat een tuinslang kapot als deze bevriest ?

in tegenstelling tot koper kan een tuinslang natuurlijk uitzetten scheurt dexze dan of blijf hij heel ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
10.7K
Amadea
5 jaar geleden
Een droge, of een met water erin?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het gebeurt wel eens dat de tuinslang bevriest, omdat er nog water in zat.
Meestal kan dat geen kwaad. Het is hooguit irritant als je net je fiets etc. wilt afspuiten.
Sommige mensen hebben hun tuinslang in weer en wind buiten hangen. Een duurdere slang kan dit hebben. (Veel verschil in kwaliteit).
Inekez1
5 jaar geleden
Ik heb thuis verschillende slangen, goedkope en duurdere. Die liggen of hangen het hele jaar buiten, soms met water erin als het vriest. Gaat nooit kapot, als je er maar afblijft tijdens vorst. Ga je de slang proberen op te ruimen of oprollen als het eenmaal vriest (ook zonder water in de slang) dan breekt en scheurt het rubber gemakkelijk. Gewoon laten liggen en wachten tot het weer dooit. Hang je de slang op waar die kan bevriezen (met of zonder water), zorg dan dat 'ie mooi rond is opgerold en geen knikken of 'scherpe bochten' maakt. Juist in zo'n knik kan bij vorst het rubber eerder scheuren omdat het materiaal dan minder flexibel wordt.

Antwoorden (3)

Als er nog ruimte in de slang zit, dus hij zit niet overvol water, dan kan het bevriezende water nog uitzetten, en zal er niets met de slang gebeuren.
5 jaar geleden
Ja, als je deze zo maar laat hangen, liggen of in koude schuur bewaart, kan het resterende water bevriezen waardoor de tuinslang kapot gaat.
Ook kan de aansluiting tussen slang en kraan kapot vriezen en dus niet meer werken in de lente.
So-wie-so EERST al het water uit de tuinslang laten lopen, daarna bij voorkeur binnen bewaren i.p.v. buiten of in de koude schuur. Sluit meteen de buitenkraan af, ook eerst leeg laten lopen en de aansluiting eraf. Zo voorkom je dat de vorst schade aanricht aan slang en kraan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat hangt af van het materiaal van de slang. Als die redelijk stug is zal hij bij vorst nog harder worden, en dus gemakkelijk kapotvriezen. Een slang van zachter rubber / plastic kan ook bij lagere temperaturen mee uitzetten als het water bevriest.