Eerst de aarde verversen. en een bakje met wijn neerzetten. Dat is de oplossing.

Voorzichtig plant uit de pot en boven een krant of buiten alle aarde tussen de wortels uit peuren en zachtjes de plant een beetje schudden om de wortels zo schoon mogelijk te krijgen.
Maak ook de pot goed schoon + drogen! (afwassen- wordt wel eens vergeten) Daarna vullen met nieuwe potgrond. Eitjes/larven zijn nu met de oude aarde verdwenen.

Volgende stap is de volwassen -vliegende- vliegjes. (Dit zijn eigenlijk mugjes -bron-)
Rouwvliegjes hebben een voorkeur voor beschimmelde aarde en rottende wortels van je kamerplanten. De aarde is kennelijk te vochtig, houdt dat in de gaten anders gaan de wortels weer rotten en zijn ze zo weer terug.

Wat zand op de aarde strooien voorkomt ook het leggen van de eitjes.
Vergeet niet de afgevallen bladeren te verwijderen, hier zijn de vliegjes dol op.

Als laatste een bakje met wijn neerzetten voor de vliegende volwassen vliegjes, waarin ze verdrinken.
.
Tips:
-zet de besmette plant(en) apart in een andere ruimte om besmetting te voorkomen.
- bij alle planten minder water geven, op een vaste dag is handig, aarde kan beter te droog zijn.