Hoe kan het dat ijs op water drijft?

Je zou zeggen dat de moleculen in een vaste stof dichter op elkaar zitten dan in een vloeistof en dus zou ijs een hoger soortelijk gewicht moeten hebben en dus in water moeten zinken. Maar toch drijft het.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
3.2K
Reddie
5 jaar geleden
Bij zo goed als alle stoffen is het inderdaad zo dat:
''moleculen in een vaste stof dichter op elkaar zitten dan in een vloeistof''.
Maar watermoleculen hebben een plus en een min kant (ja, dezelfde + en - als van een batterij), waardoor ze al boven het nulpunt clusters gaan vormen.
Daardoor is water een oplosmiddel dat onmisbaar is voor het leven.
Bij het zoeken naar buitenaards leven zoeken ze dan ook naar water.
Erna55
5 jaar geleden
Water bevriest bij een temperatuur onder nul graden Celsius. Als het bevriest dan wordt het ijs. In ijs bewegen de moleculen niet meer los rond, maar vormen kristallen. Een ijskristal is zeshoekig (hexagonaal). Deze vorm zorgt ervoor dat ijs steviger is dan water. Ook ontstaat er door deze vorm veel lege ruimte tussen de watermoleculen. Deze lege ruimte heb je niet in vloeibaar water. Als water bevriest en ijs wordt, dan zet het dus uit en neemt het meer ruimte in.

Antwoorden (1)

Als water bevriest, zet het namelijk uit. Hierdoor is de dichtheid van ijs lager dan de dichtheid van water. Dit betekent dat er in ijs meer ruimte zit tussen de waterdeeltjes dan in vloeibaar water. Daarom is ijs lichter dan water en blijft het drijven.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Het zet zelfs al uit beneden de 4 graden Celsius.
Daarom wordt het water onder het ijs nooit kouder dan dat.
Reddie
5 jaar geleden
Vanwaar die min?