Komt er land omhoog vanwege smeltende ijsmassa's?

Jaren geleden leerde ik op school dat Scandinavische landen omhoog kwamen
sinds en vanwege het verdwijnen van ijsmassa’s.
Is zoiets momenteel ook gaande bij gletsjers en bij poolkappen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.4K
TurfGraver
5 jaar geleden
Als er land onder de 8js is kan dat.
Zoek maar eens op: "Glacio-isostasie"
ronron1212
5 jaar geleden
Er komt geen land omhoog er wordt wel land zichtbaar.
TurfGraver
5 jaar geleden
Info over hoe Groenland omhoog komt door smelten van ijs.
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/groenland-ontsnapt-aan-zeespiegelstijging/

Antwoorden (1)

Ja

""

Opvering van Groenland
Hoe snel de bodem reageert aan de Groenlandse kusten? De bodem beweegt zelfs seizoensgebonden: in de zomer stijgt de bodem snel (1 cm in een paar maanden is niet ongewoon). Je zou het misschien niet verwachten, maar dit ligt niet alleen aan de snellere smelt van ijs in die periode. Spectaculair genoeg bleek ook de luchtdruk invloed te hebben: een hogere luchtdruk in de zomer geeft meer druk op de ondergrond. De luchtdruk en het smelten van het ijs tezamen verklaren de bodembewegingen bijzonder goed. Ook jaarlijkse verschillen zijn te zien. Bevis: “2010 was de langste en heetste zomer ooit gemeten voor de meeste delen van Groenland. Dus dit zorgde voor veel extra smelt. Dit veroorzaakte een opheffingsafwijking.” Een snelle opvering van het land dus.

Vergelijken we de snelheid van opveren van de Groenlandse kuststreken (9,2 mm/jaar) met de huidige zeespiegelstijging (3,3 mm/jaar), dan heeft Groenland geen enkel probleem met de huidige zeespiegelstijging. Nee, Groenland, waar een deel van het water van de zeespiegelstijging vandaan komt, niet, ironisch genoeg.

""
In Groenland komt de landmassa dus sneller omhoog dan de zeespiegel stijgt door het smeltende ijs.
Toegevoegd op 27 mei 2018 07:37: tekst