Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is natuurwater warm genoeg om erin te zwemmen?

Ik woon vlakbij de Loosdrechtse Plassen en ik vroeg me af wanneer het water een beetje draaglijk is. :)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
10.5K
tinus1969
6 jaar geleden
Hoe diep zijn de Loosdrechtse Plassen? Sommige van deze plassen zijn door zandwinning verrassend diep (Vinkeveense plas tot 50 meter; Gaasperplas en Maarsseveense plas 20-30 meter), waardoor verraderlijke koude onderstromen ontstaan. Zwemmen buiten aangegeven plaatsen wordt dan vaak afgeraden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

"Bij watertemperaturen beneden 15 graden Celsius bestaat kans op onderkoeling en hartritmestoornissen.
De ideale watertemperatuur is 10 graden Celsius onder de lichaamstemperatuur, dus 27 graden Celsius (alleszins tussen de 25° en 28° Celsius). Dat is bijvoorbeeld ook de temperatuur die verplicht is voor zwemwedstrijden: beneden 25°C en boven 28°C mogen er geen zwemwedstrijden doorgaan. Voor waterpolo geldt een minimumtemperatuur van 15°C." aldus https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=11707

Buitenzwembaden probeert men op een ondergrens van 20 graden te houden maar echt aangenaam is dat nog niet. En voor het gemak trek ik dit maar door naar de Loosdrechtse Plassen :-)
(Lees meer...)
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding