Waarom halen veel gemeentes metalen niet gescheiden op van het restafval?

Halen ze dit bij de afval verwerking eruit? Of is het gewoon niet rendabel, is er metaal genoeg op de wereld om het zomaar weg te gooien?
Ik heb het dan over o.a. blik, maar ook allerlei andere stukken ijzer, aluminium e.d.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.2K

Het beste antwoord

Bij mijn weten worden metalen ( en ook aluminium ) door het afvalverwerkingsbedrijf uit het restafval gescheiden. Dit gebeurt door magneten / magneetvelden . Zelfs aluminium kan met magneten uit het afval worden gescheiden ( met een speciaal magnetisch veld dat het aluminium magnetisch maakt) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het word nu bij de afvalverwerking eruit gehaald,maar ik hoorde laatst van mijn buurman die bij de gemeente werkt en het afval ophaalt dat er medio 2011 ijzer gescheiden opgehaald gaat worden. tenminste,in de gemeente waar ik woon wel.
En dan heb ik het over de blikjes van fris,de blikken van groente enzovoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het voordeliger is en technisch redelijk simpel de afvalstroom te ontdoen van metalen, dan een aparte ophaal cyclus in het leven te roepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gemeentes doen dat niet, maar onze gemeente roept de mensen op dergelijke metalen naar de stort toe te brengen. dat scheelt de gemeente 135 Euro per ton (huis0 vuilkosten(nog afgezien van de besparing van het ophalen) en ze beuren een ferme prijs voor metal bij de metaalverwerkende bedrijven, metaal is booming business.
De clevere methode is om ZELF metalen bij oud-metaalhandelaren in te leveren, die geven vooral voor koper flinke bedragen (tot 3 euro /KG) maar ook messing, aluminium, lood, zink , ijzer levert geld op.
Dus als je dan toch metalen in moet leveren, doe jezelf een plezier en pak zelf de metaalprijs.
Zo levert een oude mengkraan , wat oude leidingen, een strip afgewaaid lood, een zinken dakgoot, een lichtmetalen motor ed. nog flink wat op. VOOR JEZELF.
Je voldoet aan de wensen van de gemeente en je zorgt dat de waarde er van belandt waar het hoort, in je eigen beurs!
Kun je daarmee weer een deel van de ophaalkosten huisvuil financieren.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat oud ijzer weinig opbrengt, de opbrengst van andere metalen zullen je mogelijk in gunstige zin verbazen,