Kan ik mijn zwevend parket in de houtkachel opbranden?

een jaar geleden
in: Milieu
3.3K
ronron1212
een jaar geleden
Nee dat is niet goed om te doen
tinus1969
een jaar geleden
Nee, vanwege de verf/lak/beits
Inekez1
een jaar geleden
Parket bestaat uit dunne laagjes hout die op elkaar verlijmd zijn. Er zit lijm in en dat moet niet in de kachel. Dus ook als er delen van het parket al helemaal kaal zijn gesleten en er geen lak meer op zit, zit er altijd nog flink wat lijm in. Als je massief houten vloerdelen hebt, dus uit 1 stuk hout en er zit geen verf, lak of beits meer op, dan zou het wel kunnen. Maar indien de planken nog als plank (voor vloer of wandbekleding) bruikbaar zijn, is dat wel zonde. Zet ze op marktplaats om te verkopen en koop dan zelf gewoon kachelhout.

Antwoorden (1)

Nee, dit kan je beter niet doen.
In je houtkachel (of open haard) mag je alleen onbewerkt, ongeverfd en ongelakt hout verbranden. Je zwevend parket zal meerdere keren behandeld zijn en mogelijk ook gelakt. Daardoor is het hout niet geschikt voor de houtkachel.
Als je het wel zou verbranden, komen stoffen vrij die schadelijk zijn voor jou en je omgeving. Daarnaast zal het zorgen voor mee aanslag in je houtkachel en in het rookkanaal.
een jaar geleden