Waarom word het vuil water dat word geloost in rivieren niet voortaan met schepen afgevoerd naar zee?

Alle fabrieken die een smeerpijp naar rivieren hebben aangelegd en er chemische stoffen lozen jagen waterleiding bedrijven op zeer hoge kosten om al die stoffen er weer uit te filteren.
Is het niet eerlijker om deze vervuilers te verplichten om al die kubieke meters viezigheid per vrachtschip naar ver op zee te transporteren en het daar te dumpen.
Wat het hen eerst enkel een vergunning koste om van hun troep af te komen zou moeten worden veranderd er blijft een vergunning nodig en ze moeten de transportkosten betalen hoe verder van zee hoe hoger dat bedrag.
Wat het hen extra gaat kosten moeten ze dan maar doorberekenen in de kostprijs van hun producten.
We krijgen dan allemaal praktisch schoon rivierwater
Of komt het door de moordende concurrentie met fabrieken in verre landen waar ze er voorlopig ook zo met hun afvalstoffen hun gang mogen blijven gaan dat er dan hier in Europa fabrieken moeten sluiten omdat ze door het per schip afvoeren naar zee ze zich uit de markt hebben geprijsd.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Milieu
6.8K
paulus811
4 jaar geleden
Als je het per schip afvoert, heb je die vervuiling er ook nog bij. Voorzover ik weet zijn er (nog) geen problemen om het drinkwater te zuiveren, behalve de problemen die de domme consument veroorzaakt door allerlei doekjes door het toilet te spoelen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk dat Peter1 onder andere hier op doelt. Het wordt steeds lastiger het water uit de Rijn te reinigen voor Drinkwater.
Zijn meerdere artikelen over te vinden.: https://www.gelderlander.nl/zevenaar/duitse-medicijnen-vervuilen-onze-rijn~a94c7b2d/?referrer=https://www.google.nl/

Antwoorden (2)

De tijd, dat vuil water op de rivieren wordt geloosd is voorbij. In de jaren 60 van de vorige eeuw zag je b.v. bij DSM (Limburg) oranje wolken uit de hoge schoorsteen komen en heet water met salpeterzuur in de Maas stromen. In het Ruhr-gebied (Duitsland) zag je bij de Kupferwerke brede kanalen de Rijn in stromen met of heel rood water of heel zwart water. De milieuwetgeving is nu zo streng, dat het allemaal verleden tijd is. Alleen in Moerdijk gebeurt er nog wel eens een ongelukje.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Fabrieken lozen tegenwoordig geen chemische troep meer in rivieren. Die tijd is gelukkig voorbij en de rivieren zijn tegenwoordig ook schoner dan 50 jaar geleden. Rivierwater is nog lang niet schoon genoeg en dat komt voor een deel door de scheepvaart. Meer schepen maakt de rivier niet schoner!

Fabrieken dienen hun troep eerst zelf IN de fabriek te scheiden en daar een eerste filtering toe te passen op het afvalwater. Chemische troep, olie en vet wordt gescheiden en in vaten of containers afgevoerd naar een bedrijf die dat kan verwerken of hergebruiken. Het gefilterde afvalwater gaat daarna weg via het riool, niet via rivieren.

Waterzuiveringsbedrijven zuiveren het water uit het riool. Daar zit ook de troep in van alle huishoudens. Niet alleen wat we bewust of onbewust door de gootsteen of wc spoelen, maar ook resten van geneesmiddelen die via de urine ons lichaam verlaten en allerlei chemische stoffen die in wasmiddel en schoonmaakmiddelen zitten.

Een deel van de vervuiling in de rivieren komt ook van consumenten. Zwerfvuil komt in het water, niet alleen plastic dat niet oplost, maar ook papier en andere stoffen die wel in kleine deeltjes uiteenvallen en in het water gaan zweven. Onkruidverdelgers (van boeren maar ook van consumenten die het op de stoep en oprit spuiten) komt via sloten of het regenwatersysteem in rivieren terecht. Resten van autowasmiddelen, autowax, slijtage van banden en remmen komt via de straatkolken in het water. Soms zijn die straatkolken op het riool aangesloten, soms gaan ze via een apart regenwatersysteem naar sloten, rivieren en meren. Als het in korte tijd heel veel regent, kan het riool dat soms niet aan. Via een overstort komt dan ongezuiverd rioolwater (met daarin verontreiniging van huishoudens, industrie en verkeer) in rivieren of meren terecht. Om dat te voorkomen wordt op steeds meer plaatsen de regenwaterafvoer losgekoppeld van het riool. Alle troep die op straat ligt (of wordt gespoten) komt daarmee wel rechtstreeks in rivieren en meren.

Ook chemische stoffen in de lucht (zuren, stikstof en ammoniak) komen uiteindelijk in het water terecht.

Alleen koelwater van fabrieken wordt geloosd op rivieren. Koud rivierwater gaat de fabriek in om machines te koelen, warm rivierwater wordt geloosd. Er wordt niets aan dat water toegevoegd, het wordt alleen een beetje warmer. Ook dat is niet goed voor de waterkwaliteit.

Ik denk dat tegenwoordig in ons land fabrieken de minst vervuilende factor zijn voor het rivierwater.