Als het regent met blaasjes zal het lang regenen.Waarom?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Milieu
21.6K
Reddie
5 jaar geleden
Dat zijn van die volks (on)wijsheden die uit de lucht gegrepen zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hoe ontstaan die blaasjes?
Als regendruppels op het water vallen ontstaan blaasjes als deze druppels van grote hoogte vallen. Hierdoor spat het water op als een soort bekervormige krater. Bij grotere druppels en grotere valhoogte vertoont deze krater een toenemende neiging om zich aan de bovenkant te vernauwen en tenslotte tot een bel te sluiten. Als een blaasje.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@1944Edl, uw toevoeging: - maar zware regendruppels kunnen zo ook stabiele luchtbellen maken op het natte oppervlak - kan ik niet terugvinden in uw bron.
http://www-math.mit.edu/~dhu/Press/Press03/kennis.htm
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@kotje, ook interessant is de verklaring van de meteoroloog Christian Brose van Wetterdienst Meteomedia, die van vragenstellers ook de vraag krijgt zoals jij hem hebt gesteld:
Is het juist dat de bubbels in de plassen een bijzonder langdurige regen zouden aankondigen of zelfs slecht weer voor de komende paar weken.
Gedeeltes van het antwoord van de meteoroloog Christian Brose:
Damit sich die Blasen bilden, muss der Regen sehr stark sein.
Om bubbels te vormen moet de regen zeer sterk zijn.
Hevige regenval is een typisch voorbeeld van bijzonder zware buien, zoals bijvoorbeeld tijdens onweer of tijdens de passage van een koufront. De lucht wordt heftig en met geweld omhoog getrokken en net zo heftig komt het gecondenseerde water als blazen werpende regen weer naar beneden.
https://www.zeit.de/2007/12/Stimmts-Pfuetzen

Antwoorden (1)

1. Als het blaasjes regent, regent 't de gehele dag door.
2. Blaasjes regen, rijke zegen.
3. Wanneer bij het regenen blaasjes op het water komen, krijgt men de volgende dag weer regen.
4. Als er bellen op de plassen drijven, zullen we nog langer regen krijgen.
De blaasjes die bedoeld worden in deze spreuken ontstaan waarschijnlijk doordat de regendruppels groter zijn en van een grotere hoogte vallen. Hierdoor spat het water op als een soort bekervormige krater. Bij grotere druppels en grotere valhoogte vertoont deze krater een toenemende neiging om zich aan de bovenkant te vernauwen en tenslotte tot een bel te sluiten. (Als een blaasje).
Als de regen dus blaasjes op het water maakt, komen deze regendruppels van grote hoogte, van bv de Nimbostratus wolken. Dit zijn grote grijze dikke wolkenpartijen die tot ongeveer vijf kilometer hoogte kunnen reiken. Het is een uitgestrekt grijs wolkendek dat bestaat uit ijskristallen en waterdruppels. De wolken strekken zich uit over de gehele hemel waaruit onafgebroken neerslag valt.
Dit is de verklaring waar de volkswijsheden: als het blaasjes regent, regen’t de hele dag, of blaasjes regen, rijke zegen, zijn gebaseerd.
Een volkswijsheid is kennis van het volk die door ervaring is opgedaan en door overlevering in stand wordt gehouden. Zeker de landbouwers en boeren moesten vroeger hun kennis van het weer en weersvoorspellingen verkrijgen door middel van observaties. Deze kennis werd vertaald in weerspreuken, die toch vaak een kern van waarheid moesten bevatten om stand te houden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
+ Mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De boeren hadden het er druk mee om zelf het komende weer te kunnen voorspellen.
Aan het gedrag van koeien konden zij bv de komst van slecht weer of onweer voorspellen
Koeien zullen typisch gaan liggen net voor een onweersbui. Ze gaan ook dicht bij elkaar staan als er slecht weer op komst is.
"Dreht die Kuh mit dem Schwanz sich von Osten nach Westen, entwickelt das Wetter sich nicht zum Besten." (Klopt)
"Wenn der Ahorn Tränen weint, die Sonne nicht mehr lange scheint." (Klopt)
https://www.bioland.de/im-fokus/ihr-fokus/detail/article/bauernregeln.html
Na het aanhoren van zulk een volkswijsheid antwoordt de scepticus: "En als het regent in mei is april voorbij."