Deze uiterst kleine deeltjes die zich in het water bevinden zullen de oppervlaktespanning van het water niet kunnen doorbreken.
Insecten die op het water lopen zijn duizenden malen zwaarder dan deze deeltjes en kunnen zelfs de oppervlaktespanning door hun gewicht niet breken.

In een waterdruppel gebeurt het volgende:
Als het water in de druppel geheel is verdampt en alle watermoleculen zich in de lucht bevinden dan komen de deeltjes vrij.

Zou de druppel zich in de lucht bevinden dan komen deze deeltjes ook in de lucht.
Bevindt deze zich op een oppervlak, dan komen de deeltjes daarop terecht en zullen door de wind of wervelingen in de lucht opstijgen.

In de tijd dat tuberculoze nog vaak voor kwam werd door de overheid actie gevoerd tegen het spuwen op straat.
Als het water van de spuug was verdampt, kwamen de tuberculose bacteriën vrij en konden door iemand anders worden ingeademd.