Mag je ijsstokjes in de natuur gooien?

Omdat ijsstokjes van hout zijn zouden ze niet schadelijk zijn voor het milieu, maar misschien zijn er stoffen aan toegevoegd. Weet iemand dat?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Milieu
13.1K

Antwoorden (3)

Nee. IJsstokjes horen bij het restafval in de vuilnisbak, want ze zijn niet recyclebaar.
Amadea
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Ik begrijp de duimpjes omlaag niet. De bron lijkt mij betrouwbaar.
gvrox
6 jaar geleden
@antoni de bron is betrouwbaar, maar dit is geen antwoord op de vraag of je het in de natuur mag weggooien (en dat is geen optie op de afvalscheidingswijzer)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@gvrox
Het antwoord staat er anders duidelijk. Het eerste woord: "Nee" Er komt inderdaad nog wat extra informatie bij over waar het dan wél naar toe moet, maar dat doet niets af aan het correcte (!!!) antwoord. Ik denk dat veel mensen een duimpje omlaag geven omdat ze denken dat een ijsstokje bij het GFT hoort (want: "van hout") maar juist dát is niet correct ! Plus !
Inekez1
6 jaar geleden
In sommige gemeentes hoort het stokje inderdaad bij het restafval, in andere gemeentes mag het wel bij het gft. Een houten stokje is WEL recyclebaar en ook composteerbaar! De fout in het antwoord zit vooral in 'want niet recyclebaar'. Helaas doet de afvalscheidingswijzer zich voorkomen alsof elke regel in elke gemeente gelijk is. Dat is absoluut niet het geval. Voor het goede antwoord zou vraagsteller op de site van zijn betreffende gemeente moeten kijken.
Antoni
6 jaar geleden
Dank voor de reacties!
gvrox
6 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix je hebt gelijk, de "nee' is het juiste antwoord op de vraag, maar de rest van de toelichting en de bron hebben er weinig mee te maken.
Nee, houten ijsstokjes horen niet in de natuur maar in de gft-bak. Er zijn geen giftige stoffen aan toegevoegd die slecht zijn voor de natuur, maar de houtvezels gaan erg splinteren als een dier daar op kauwt. Door de compacte houtstructuur zal het stokje ook nog heel erg lang als ijsstokje herkenbaar zijn voordat het door de natuur is verteerd.

Het afval van de gft-bak wordt onder optimale omstandigheden gecomposteerd. Daarbij wordt het stokje wel op een natuurlijke manier afgebroken, maar dat gaat vele male sneller en beter dan wanneer het los in de natuur ligt. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld bananenschillen: niet in de natuur gooien, wel in de gft-bak.

Toegevoegd na 9 uur:
Of het stokje in de gft-bak mag of bij het restafval hoort is verschillend per gemeente / per regio. In de ene regio stellen de afvalscheidingswijzers dat het bij het restafval hoort (zoals ook de als 'algemeen' overkomende link van Amadea), maar een groot deel van de gemeentes meldt op de eigen site bij afvalscheiding dat het bij het gft-afval hoort.

Ik heb wel eens gehoord dat dit te maken heeft met grote steden versus kleinere plaatsen + landelijk gebied. In grote steden met veel huishoudens en weinig tuinen is het gft-afval voornamelijk keukenafval. Dat vraagt om een andere manier van composteren dan gft-afval dat voor meer dan de helft bestaat uit snoeiafval, gemaaid gras en bladeren uit de tuin.

(Ook met betrekking tot het plastic afval zijn er grote verschillen wat er wel en niet bij mag. Helaas doet Milieu Centraal voorkomen alsof er 1 landelijk beleid is, maar dat is anno 2017 absoluut niet het geval!)
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
IJsstokjes horen NIET in de GFT-bak !
(Zie ook het antwoord van Amadea)
Het lijkt mij van wel ijsstokjes worden van hout gemaakt