Afbreekbaarheid Bio-plastic?

Wij zijn bezig met een project en we willen bio-plastic maken uit bananen. We willen alleen weten hoelang het duurt voordat bio-plastic volledig is afgebroken. (Ik weet al dat het in warme vochtige omstandigheden het beste afbreekt, maar niet hoe lang het ongeveer duurt.)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Milieu
3.4K

Antwoorden (2)

Bij Sciencefocus zeggen ze dat het drie tot zes maanden duurt om een bio-afbreekbaar plastic tasje af te breken... Vanzelfsprekend duurt het afbreken langer voor massieve objecten van hetzelfde materiaal.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om vergelijkende testen te maken betreffende de afbreekbaarheid, kan je een ingravingstest maken in een actieve aarde (1/3 zand; 1/3 bladgrond; 1/3 gedroogde paardenmest).
Plaats de ingegraven plasticstalen (verticaal ingraven) in een klimaat van +/- 30 ° C en +/- 95 % relatieve vochtigheid en bij voorkeur in het duister.
Gebruik verschillende samenstellingen van de plastic (dus gemakkelijker en minder gemakkelijk biologisch afbreekbaar). Als referentie kan je een stukje onbehandeld katoen gebruiken.
Als evaluatie bepaal je de mechanische eigenschappen voor en na ingraving. Bij katoen gaan deze eigenschappen zeer snel (+/- 1 week) achteruit.
De summier beschreven methode is zelfs genormaliseerd in verschillende normen (uiteraard dan meer gedetailleerd beschreven).