Wat zijn die lange schelpen die op het strand liggen voor soort, hebben daar vissen in gezeten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
12.1K

Het beste antwoord

Dat zijn de zogenaamde scheermessen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mesheften (of scheermessen zoals vissers ze noemen) is de verzamelnaam voor verschillende soorten schelpdieren, waarvan het kleine en groot tafelmesheft, de grote zwaardschede, de Amerikaanse zwaardschede en de messchede de belangrijkste zijn. Op het strand is de amerikaanse zwaardschede inmiddels het meest algemeen. Ze leven tot zo'n 50 centimeter diep verticaal ingegraven in de bodem en eten plankton, dat ze uit het water filteren. Er wordt geëxperimenteerd met visserij op deze soorten.

Toegevoegd na 3 uur:
En ze zijn heel goed te eten;

De scheermessen met hun buisvormige geelbruine schelp kunnen een lengte van wel 18 centimeter halen. Ze bevatten veel licht, doorzichtig vlees. Het vlees wordt meestal in plakjes gesneden, maar vooral in de zuidelijke landen in zijn geheel, bijvoorbeeld op de barbecue, gelegd. Bakken, met wat olie, groene kruiden en knoflook, in gesloten toestand, gaat ook uitstekend. Maar ook gekookt zijn ze een delicatesse. Kook ze vooral niet te lang, want het vlees is in een mum van tijd gaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zijn messchelpen; daar zitten weekdieren in; vergelijkbaar het met mosselen en oesters
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn de zogenoemde scheermessen, weet niet of de inhoud , weekdieren, te eten zijn? Iemand een idee?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een 'scheermes' mossel.. daar zit/zat een schaaldier in, ziet eruit als een dikke witte worm.. erg lekker, trouwens..
Ze zitten meestal vertikaal onder het strandzand.. als je de plek waar ze zitten herkent, kan je er wat zout over strooien, dan komen ze boven en kan je ze 'plukken'.. erg handig als je op survivaltocht bent..