Zie bladzijde 57 van http://www.kenniswijzerzwerfafval.nl/download_document/719
waaruit blijkt dat het niet traceerbaar is omdat er na honderden jaren tot oneindig waarschijnlijk nog resten van te vinden zijn.

Alleen als het elastiekje gemaakt is van natuurrubber, dan verteert dat in een jaar tijd. Maar de meeste elastiekjes bestaan uit polymeerketens van koolstof en waterstof en dat verteert niet. Zon, regen, wind en zand schuren en breken het materiaal wel, zodat er hele kleine stukjes ontstaan. Die lijken dan verdwenen, maar ze zijn nog aanwezig in de natuur want die kan ze niet opnemen.

Dus is het 't beste om kapotte elastiekjes bij het huishoudelijke restafval te deponeren, en ze nooit in de natuur achter te laten.
Amadea