Wordt vliegtuig servies/bestek hergebruikt?

Telkens als ik vlieg vraag ik mij af: Wordt gebruikt vliegtuig servies/bestek hergebruikt? Het ziet er te stevig uit om weg te werpen, maar afwassen lijkt me ook niet voor de hand liggend.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik zag laatst op Discovery of National Geography een serie over Dubai Airport. Daar werd wel degelijk het bestek van de vliegtuigmaatschappij Emirates , wat niet van plastic was, gewassen en weer gebruikt. Toegevoegd na 31 seconden: En borden werden ook gewassen.

Nee alles wordt weggegooid. Is goedkoper en sneller om wegwerp artikelen te gebruiken naast dat het ook hygiënischer is.

Gerenommeerde vliegtuigmaatschappijen wassen het plastic bestek niet af voor hergebruik. Het wordt wel hergebruikt, maar dan is een kringloop. Bij de KLM – Schiphol worden de plastic bakjes, het bestek en de voedselresten omgezet in elektriciteit en warmte. De stroom wordt weer op de luchthaven gebruikt. Met deze opgewekte stroom arriveren de koffers vervolgens weer in het vliegtuig. De afgevangen CO2 gaat als plantenvoeding naar bloemenkassen in Aalsmeer. De vroegere KLM-president-directeur Peter Hartman motiveerde deze maatregel als volgt: „Ons probleem is dat afval uit vliegtuigen vaak het luchthaventerrein niet af mag". Er gelden namelijk allerlei strenge veiligheidsregels voor. Toegevoegd na 32 minuten: = Het wordt wel hergebruikt, maar dan als kringloop.

Bronnen:
http://www.logistiek.nl/Distributie/duurza...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100