Is er genoeg eten om iedereen ter wereld van voldoende eten te voorzien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Milieu
3.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met het aantal voedsel op dit moment, of met de huidige voedselproductiemiddelen?
Z512099
10 jaar geleden
Er is genoeg eten voor iedereen, maar het is op de verkeerde plek. Daarom wordt er zoveel weggegooid❗️
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als we minder vlees zouden consumeren, zou dat voer (graan?) ook naar mensen kunnen gaan.
Stel, een koe eet 1000 kilo graan en levert 100 kilo vlees. Das niet bepaald efficiënt te noemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mriek : Dat is het enige juiste antwoord, waarom schrijf je dat hier als reactie?

Het beste antwoord

Wat moet er dan gebeuren om iedereen van genoeg voedsel te voorzien? Meer produceren, natuurlijk! Klinkt logisch, maar is dat wel zo? Sinds de jaren ‘70 groeit de productie van voedsel al sneller dan de stijging van de wereldbevolking. In principe wordt er daarom nu al genoeg voedsel geproduceerd om ieder mens te voeden. Waarom is er dan nog honger?

Genoeg voedsel produceren is maar een begin. Het moeilijkste is ervoor zorgen dat alle mensen toegang hebben tot voedsel. Wat die toegang tot voedsel dan bemoeilijkt? Op sommige plaatsen is dat oorlog, vaak is het slechte infrastructuur of corruptie, maar meestal is het armoede. Als je geen inkomen hebt, kun je geen eten kopen. India bijvoorbeeld, verbeterde de voorbije twintig jaar de productie met 50 procent, exporteert vandaag voedsel naar andere landen, terwijl bijna de helft van de kinderen onder vijf jaar ondervoed is. Ook in België zijn er mensen ondervoed, en dat is niet omdat er te weinig voedsel in de supermarkt ligt.

Een andere merkwaardige tegenstelling is dat twee derde van de mensen die honger lijdt op de wereld, leeft in een boerenfamilie. Ze kunnen niet leven van hun werk, omdat ze geen toegang hebben tot genoeg vruchtbaar land of niet beschikken over de kennis en kapitaal om voldoende te produceren voor hun eigen familie, laat staan om genoeg overschot te produceren voor verkoop op de markt. De overheid doet te weinig om de landbouw te ondersteunen en er zijn geen sterke boerenorganisaties die de belangen van boeren verdedigen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De derde alinea is helaas onjuist.
Deze boerenfamilies zitten vaak vast aan een contract met bijv Monsanto, een zaadmanipulatie-bedrijf wat patent heeft op de meeste groente- en fruit zaden in de wereld,
De boeren worden door dit contract verplicht om elk jaar nieuw zaad te kopen (het gewonnen zaad is niet vruchtbaar of er wordt niets aangemaakt door gentech), en ook om insecticiden te gebruiken van dit merk.
Door de manier van landbouw die zo wordt bedreven droogt de aarde sneller uit en worden de oogsten ieder jaar minder en de kosten hoger.
Daarom kunnen ze niet rondkomen.
Gelukkig gaan veel boeren in o.a. India in protest, en beginnen ze weer te telen op de manier zoals het daar 'hoort', met alle positieve uitkomsten van dien.

Andere antwoorden (1)

in principe, ja, maar er wordt jaarlijks alleen al in Nederland zelf meer dan 800 miljoen kilo voedsel weg. Dit zijn 100.000 vuilniswagens vol goed voedsel!

Toegevoegd na 2 dagen:
oja, en de houdbaarheidsdatum is alleen een datum waarop het product niet meer in de winkel verkocht mag worden. de houdbaarheidsdatum ligt bijna altijd eerder dan dat het product bedorven is. gewoon goed kijken dus en niet meteen weggooien
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hmmm.. wat sonde allemaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar zijn de afgelopen maand 2 programma"s over op tv geweest ja.
(Kassa Groen, kan misschien nog via uitzending gemist bekeken worden.). En een paar maanden geleden heb ik een programma gezien waar tot mn verbijstering werd verteld over de oorlog en de honger in Ethiopie (meen ik). De beelden zijn bekend maar er bleek in hetzelfde land een paar km. van die ramp beelden van droogte dus heel vruchtbaar land te liggen. Veel van dat land was opgekocht door buitenlanders die het eten zonder schaamte exporteren naar rijke landen. En op de vraag of ze dan niet begaan waren met de hongerende mensen een klein stukje verderop, daar zich niet veel vanaf bleken te trekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
daarom worden er nu ook restaurantjes opgestart met eten wat nog helemaal goed is, maar wat niet meer verkocht mag worden vanwege de (naderende) houdbaarheidsdatum.
Vind ik zelf een super idee