Wat is beter? wachten tot het water warm is of de pan langer op het vuur laten staan?

Ik vraag me altijd af wat beter is voor het mileu: Koud water in de pan doen zodat het meer gas kost, of warm water in de pan doen. Dan kost het meer water (kouder water stroomt weg)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Milieu
3.7K

Het beste antwoord

Geen echt antwoord op je vraag, maar ik heb begrepen dat je water het best kunt koken met de waterkoker, omdat dat energie-efficienter is dan koken op het gasfornuus (ongeacht of je warm of koud water in de pan doet).

Als iemand dat kan tegenspreken, dan hoor ik dat graag (want dan kan ik daar mijn broer mee om zijn oren slaan). Een onderbouwing is ook welkom trouwens.

Toegevoegd na 4 minuten:
Antwoord is dan dus dat heel warm water in de pan doen het beste is ;)

Toegevoegd na 7 minuten:
Even zonder waterkoker: Voor het warme water in de pan moet de boiler, of geiser aanslaan. Dat kost (zeker voor een pannetje vol) heel veel energie. Daarna gaat de pan op het vuur en kost het ook nog gas. Ik denk niet dat de hoeveelheid energie die nodig is voor het aanslaan van de boiler wordt gecompenseerd door het iets kortere aanstaan van het gas, dus zou ik voor koud water gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Om het warme water uit de kraan te krijgen moet ook dat eerst verwarmd worden. Bovendien geef je zelf al aan dat het eerste deel van het water nog koud is en dus wordt weggespoeld. Je hebt dus eigenlijk zelf al antwoord gegeven.

Toegevoegd na 54 seconden:
Bovendien verwarm je indirect je huis met je fornuis....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik warm water want de geiser zit bij mij in de keuken,dus ik heb direct warm water,en het lijkt me met het koken toch iets sneller te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan geef je toch met het koude je plantjes water ;-)
Ik ga voor heet water.
Vooral ook de deksel op de pan, dan bereikt het eerder het kookpunt. Iets wat eenmaal kookt kan laag, door het hoog te laten staan wordt iets niet eerder gaar.
Inkepingen in grote stukken groente ed bevorderd ook een kortere kooktijd.
Laatst ook nog een tip gezien, zet alle thermostaatkranen naar de koude stand na gebruik.
Als je de hete kraan aanzet terwijl je niet echt warm water nodig hebt, slaat je boiler aan en kost dit weer extra energie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat er bijna geen verschil is. Even ter vergelijk: enige tijd geleden woonde ik (met vrouw en 2 kinderen) in een flat waar ik flatverwarming had, inclusief warm water. Daar kregen we een aparte afrekening van op basis van de verbruikte energie.
Het enige gas dat ik verbruikte was voor het koken. Op jaarbasis kreeg ik een rekening voor nagenoeg alleen maar het vastrecht, het verbruik was destijds (in 1995) 25 gulden per jaar. Ok, dat is bijna 15 jaar geleden, maar zeg dat het nu 25 euro is... dat is per maand iets meer dan 2 euro. De besparing die wordt voorgesteld is groter als je kijkt naar het waterverbruik dan als je kijkt naar gasverbruik.

De besparing die je in de keuken kunt realiseren op gas is echt bijna niets.
14 jaar geleden
Het gebruik van de waterkoker is het meest energiezuinig.
Dat komt omdat het rendement van de waterkoker hoog is, het water komt direct in contact met het verwarmingselement. Het verwarmingselement heeft zelf ook een hoog rendement t.a.v. verbranding. En geen wegstromend water! Daarna de boiler, (hoewel, die staat de hele dag te verwarmen voor dat ene pannetje water) omdat deze ook electrisch werkt en een goede warmteoverdracht heeft. Daarna de geiser omdat deze een betere overdracht (lees: minder verlies) heeft van de warmte dan een pan, maar is als verbrandingstoestel minder efficient. Geiser hangt wel dichterbij dan de combi-ketel, daar verspil je veel water mee, soms tot wel 2 liter per keer! Maar moderne ketels gaan wel weer goed met energie om.
Als laatste je geliefde pan, er vliegt enorm veel warmte links en rechts langs de pan, zonde!
Bovendien is electriciteit schonere energie dan het aardgas waar we op stoken. De verspilling van water speelt denk ik een onder geschikte rol in deze milieuvraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afgezien van alles van bovenstaande. Het is niet gezond om warm water uit de kraan te gebruiken. Hier zitten altijd zink en andere deeltjes in. Dus gewoon koud water opwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het opwarmen van water kost per liter bij gelijke luchtdruk altijd evenveel energie dus kun je beter koud water op je fornuis verwarmen dan warm water in de leidingen laten afkoelen. da energie die nodig is om 1 liter water van 0 naar 100 graden celcius te brengen is ongeveer 4.2 Kj ongeacht de methode
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag krijgt van mij 's zomers een ander antwoord als 's winters.

Bij koken op gas ontsnapt er veel warmte langs de pan. Een boiler daarentegen is zwaar geisoleerd en zal derhalve minder energie verlies hebben.
Wel is het van belang dat de leiding tussen boiler en kraan kort is want het water in die pijp koelt weer af nadat je getapt hebt.

Waarom dan dat zomer en winter verschil?
In de zomer heb je geen verwarming van je huis aan staan, dus elk warmte verlies is echt verlies. In de winter helpt dat warmte verlies je huis op temperatuur houden en win je dus dat verlies weer terug door lagere stookkosten.
's Zomers dus heet water uit de boiler want de electrische verliezen lijken me kleiner als het warmteverlies bij koken.

's Winters koud water als je een electrische boiler hebt omdat gas een hoger rendement heeft als electriciteit. Er is minder energie verlies bij gas transport naar je huis als verliezen in centrales en stroom transport vanaf de centrale.

O ja, voor mij is het verhaal anders: Maar ik heb dan ook een zonneboiler geïnstalleerd. Zelfs 's winters, als de zon schijnt tenminste, is dat water aanzienlijk warmer als het koude leidingwater.

Wat betreft het koudwater verlies voordat het warme water bij de kraan komt...het advies om dat voor de planten te gebruiken van een van de anderen lijkt me heel geschikt.