welke maatregelen worden er genomen tegen de bijensterfte?

Toegevoegd na 6 dagen:
moeilijk om een beste antwoord te kiezen, ze zijn allemaal even waardevol. Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
1.4K

Antwoorden (4)

De Partij voor de Dieren wil per direct een verbod op bestrijdingsmiddelen die gevaarlijk zijn voor bijen. Afgelopen zaterdag besteedde Zembla aandacht aan de wereldwijde bijensterfte, die vooral in Nederland massale vormen aanneemt. Uit deze uitzending bleek opnieuw dat onafhankelijk wetenschappers nieuwe, supersterke pesticiden aanwijzen als belangrijke factor, en pleiten voor een verbod op het gebruik van dit landbouwgif.

Toegevoegd na 4 minuten:
Er is ook een petitie gericht naar de 2e kamer online met als doel een aantal gerichte maatregelen nemen om bijensterfte te verminderen.

http://petities.nl/petitie/stop-de-bijensterfte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt! ik heb geen tv dus zembla niet gezien
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit schijnt in maart al op tv te zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
toen had ik ook geen tv ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig heb je een pc en kun je programma gemist terug kijken :-)
Er zijn gemeentes die in wegbermen de daar groeiende bloemen en planten niet meer wegmaaien, waardoor er meer voedsel te vinden is voor de bijen.
Dit is echter 1van de maatregelen, de maatregel in bovengenoemd stukje is ook kan er ook toe bijdragen dat de bijensterfte afneemt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel plaatselijk, in Zutphen, worden inwoners opgeroepen een bijvriendelijke tuin aan te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
te gek initiatief! +1
Sinds meerdere jaren is er een grote toename in de bijensterfte, en sinds dien zijn er op vele verschillende plaatsen (landen) onderzoeken gestart naar de mogelijke oorzaak van de bijensterfte.
Een van de eerste resultaten zijn berichten dat er tot nu toe is geconstateerd dat de bijen verzwakt worden door een groot aantal omgevingsfactoren zoals milieuvervuiling en landbouwpesticiden, bacterien die van nature al voorkomen bij bijenkolonies, virussen die ook van nature al voorkomen bij bijenkolonies. Naar het schijnt zijn de bijen nu zover verzwakt dat al deze factoren samen tenminste een van de oorzaken zijn van de grote bijensterfte. Daarnaast is er ook een vermoeden dat bepaalde nieuwe pesticiden en industriele chemicalien een belangrijke bijdrage leveren aan de verzwakking van de weerstand van de bijen. Omdat er nog regelmatig nieuwe virussen en bacterien in de onderzochte bijenkolonies gevonden worden, zijn de onderzoeken nog niet afgerond en is er nog geen eenduidige conclusie. Overigens iets wat bij het evalueren van de resultaten van meerdere onderzoeken zelden voorkomt. Het blijft afwachten en hopen dat we op tijd zijn en dat de stand van techniek hoog genoeg is om in bruikbare oplossingen te voorzien.