Waarom heeft het dumpen van afval zo'n groot effect op het milieu?

Ik weet dat het slecht is om afval in de natuur te lozen, maar waarom eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Milieu
2.7K

Het beste antwoord

Dit hangt er toch heel erg vanaf over welk afval het gaat (al ben ik natuurlijk tegen het dumpen van ALLE afval).

Vaten met resten industrieel afval kunnen gaan lekken en dan het grondwater besmetten met VRESELIJK giftige stoffen, over grote oppervlakken kunnen dan planten en dieren (en mensen) hieraan doodgaan.

Kernafval is nog veel erger (je zou bijna zeggen gelukkig want dat wordt bij mijn weten niet gedumpt). Straling tast genetisch materiaal aan en in het ergste geval ga je eraan dood. Afhankelijk van de halfwaardetijd kan het tienduizenden jaren duren voordag het niet meer gevaarlijk is.

Biochemisch afval kan zichzelf met wat pech "uitspreiden en voortplanten" dus dan wordt het probleem steeds groter
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Afval kan schadelijke stoffen bevatten, waardoor planten niet goed meer kunnen groeien en of het grondwater vervuild raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak blijft afval lang in de grond zitten bijvoorbeeld blik e.d. dit verteerd niet en tast de natuur aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak is afval gemaakt van materialen die niet worden afgebroken of voor planten en dieren giftig zijn. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat het uit de natuur komt en dat het afval door de natuur kan worden opgenomen/verwerkt. Het probleem is dat wij zoveel troep produceren dat we het 'evenwicht' van de natuur verstoren. Vroeger kon je bv drinken uit een stromend beekje, maar daar wordt je nu ziek van. Een klein beetje afval heeft geen groot effect. Het komt omdat de hoeveelheid afval te groot is.