We kunnen in Nederland zien hoe het met de radioactieve straling is gesteld,

Zou de regering deze informatie "bevriezen" als deze door de ramp in japan hoger wordt om paniek te voorkomen ?
Of zouden ze deze "openbare" informatie openbaar houden ?

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.rivm.nl/milieuportaal/dossier/meetnetten/radioactiviteit/resultaten/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu

Het beste antwoord

Waarschijnlijk zal de informatie wel aan banden worden gelegd.
Er is de laatste jaren heel veel over achterkamertjespolitiek en openheid gesproken maar de laatste weken is het tegendeel alleen weer bewezen.
Laten we hopen dat het allemaal meevalt en ieder land er een wijze les uit trekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de wet is vastgelegd dat overheidsinformatie openbaar is. In principe moet alle informatie die met belastingcentjes wordt ingewonnen, aan leverkosten beschikbaar gesteld worden.

In gevallen van staatsveiligheid kan informatie worden bevroren.

De overheid zal er niet snel belang bij zien om deze informatie te bevriezen, omdat hij al op straat ligt. Elke hobbyist met een natuurkundedoos heeft tegenwoordig een geigerteller en kan met een beetje knutselwerk de gegevens geografisch presenteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zullen niet snel de info bevriezen nee, maar hetzelfde doen, als in Japan, Moerdijk, Tjernobil.....het heet; informatie áchterhouden ;-)
De overheid "bevriest" nooit informatie, die belangrijk is voor het wel en wee van de bevolking. Dat zou ook weinig zin hebben, want we hebben hier een vrije pers. Zodra we hier belangrijke informatie via de pers te horen moeten krijgen, en niet via de overheid, dan zijn de rapen gaar.

Bovendien is er een 2e kamer die de regering controleert. De regering is zich dus heel bewust, dat bij belangrijke zaken, de informatie goed en eerlijk moet zijn.

Maar wel zal de overheid verstandig omgaan met voorlichting. Misschien hebben ze wel psychologen in dienst, om mee te denken, over hoe je het beste de bevolking kunt informeren als er ernstige zaken spelen.

Als de overheid morgen laat weten dat er radioactieve straling in de lucht zit, en het daarbij laat, dan kun je er donder op zeggen, dat de helft van de bevolking gaat hamsteren, jodium gaat slikken, of op de vlucht slaat. Want voor veel mensen is het woord "radioactief" zo bedreigend, dat ze verder niet meer geinteresseerd zijn in de details. Het gevolg zal chaos zijn.

De overheid zal dus het dus nooit bij één zo'n zin laten, maar zal precies aangeven, wat de risico's zijn, de hoeveelheid straling, hoe lang het duurt, wat de mogelijke oplossing is, en zelfs adviezen geven hoe te handelen. Zo gebeurt dat b.v. ook met zaken als de Q-Koorts. Het gedeelte van de bevolking dat daar mogelijk mee in aanraking kan komen, krijgt een uitgebreide brief van de gemeente, waarin alle mogelijke vragen beantwoord worden. Op die manier voorkom je paniek, en wordt de bevolking toch goed ingelicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goh, jij vertrouwt blindelings op jouw overheid :-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, en zeker niet "blindelings". Het is helemaal niet verkeerd, om zelf ook na te blijven denken. Ik probeer alleen maar in mijn antwoord op de vraag, op een rijtje te zetten, waarom een overheid in een beschaafd land, met vrije pers, en en parlement dat goed functioneert, nauwelijks de kans krijgt om de bevolking onjuist te informeren. Eén misstap van de overheid, en de oppositie ruikt bloed. En dat is maar goed ook, want daar hebben we de oppositie voor. Kijk naar het Libie-helicopter debat. Lijkt mij een bewijs dat de regering zeer kritisch wordt gevolgd.
Nee hoor in de tijd van internet en vrije nieuwsvoorziening en globalisering van het nieuws kan dat niet .

Iedereen kan een geigerteller aanschaffen , zelf meten en de resultaten op internet zetten / doorgeven aan bijv. Greenpeace.

Voor de radioactieve stofdeeltjes weet ik niet of die te meten zijn , dit zijn ook alfa en beta stralers.