Wat is minder schadelijk voor de natuur: iedere dag snel douchen en vaak de auto gebruiken of om de dag wat langer douchen en geen auto gebruiken?

Ik probeer zo groen mogelijk te leven, ik heb geen rijbewijs en reis dus alleen met het openbaar vervoer maar douche wel lang. Maar wat is nou erger?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.4K

Het beste antwoord

Dit zijn meerdere vragen.
1: Auto gebruik. Hangt helemaal af van wat je doel is en met hoeveel mensen je reist. Gaan we naar CO2 uitstoot kijken al maat voor auto vervuiling (is geen vervuiling maar eerder een maat voor energie verbruik en hoe lager hoe beter) dan denk ik als eerste aan de plaatjes in de treinen...uitstoot 42 gram CO2 per reizigers km.
Mijn auto kan (ece) rijden met een uitstoot van 95 gram ...is een belasting vrije .... Dit is ruim 2 keer meer...echter, met de auto reis ik altijd de kortste route. Per effectief afgelegde afstand is reizen met 2 personen in die auto schoner dan met bussen en treinen. Hierbij wel opgemerkt dat ik ergens in een dorp woon en het bereiken van het station altijd extra kilometers is en derhalve bovenop het verbruik van de trein komt.

Douchen: Wil je dit "schoon" doen dan mag je geen zeep met parfum gebruiken, dat is chemische vervuiling. Natuurlijke zeep kan weer wel. Qua energie: Ik kan zomers heel lang douchen zonder verspilling. Maar daarvoor heb ik dan ook een grote zonneboiler. ps het water wordt niet verspilt. Sterker nog: Elke extra liter water die ik gebruik komt uit vuil oppervlakte water en wordt dan schoon gemaakt en breng ik daarna terug via het riool in het oppervlakte water. En bij douchen is dat zonder verdere toevoeging van (chemische) vervuiling.

Conclusie: Je 2 vragen zijn niet direct te combineren, ze hebben beide een apart antwoord nodig.
Reizen: Per gelegenheid kijken wat schoner is...de ene keer de trein (als je alleen reist tenminste... de andere keer eigen auto.
Douchen: Afh. van de manier waarop je je water verwarmt. (zonneboiler, warmtepomp systeem, conventioneel in volgorde van vervuiling...ik laat de mogelijkheid van afval warmte als opwarmings mogelijkheid buiten beschouwing...de kans is maar zeer klein dat je via die weg aan warm water komt.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

stoppen met vlees eten is bij verre de meest effectieve wijze om groener te leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de dag wat langer douchen is gemiddeld iedere dag éven douchen. En dan geen auto. Lijkt mij de beste van de twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt net zo goed altijd kort douchen. Van lang douchen word je echt niet schoner dan van kort. Natmaken, inzepen, afspoelen, kraan dicht. Elke ochtend in 3 minuten gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens Frans. Maar om de dag staat nu eenmaal in de vraag. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het is wel lekkerder om langer onder de douche te staan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmmmmmmm....:)
Dat OV rijdt toch wel, dus ik ben geneigd voor de tweede optie te kiezen.
Als je piekert over je waterverbruik, zou je een waterbesparende douchekop kunnen aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik redeneer zo : Wanneer je een douche neemt en je gebruikt weinig zeep of milieuvriendelijk natuurzeep is eigenlijk niet echt meedoen aan vervuiling. Het warmteverbruik daarentegen wel.
Een auto : het verbruik vervuiling van olie , benzine , geluidsoverlast ...zijn mijn inziens meer vervuilend, maar helaas ook ons comfort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker, en ik gebruik alleen maar spullen van Lush dat is allemaal natuurlijk en vers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh heerlijk, Lush :)
Ik ben echt gek op dat spul!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
drinkwater ... dat klopt , maar niet iedereen heeft een alternatief in de buurt.
Maar als het water niet toxisch weer wegvloeit is er toch geen of weinig milieuvervuiling....die verspilling van water is er dat is en feit
Och, als je alles met mate doet blijft er genoeg groen over! Overal waar te voor staat is niet goed....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
douchen kost aan gas een halve kuub gas, als je 12 minuten doucht, dat is 800 gram co2, je kan daar mee 10 km met je eigen zuinige auto rijden, of 20 km openbaar vervoer.
let op, dit is alleen brandstof, niet het maken van de auto, of de douche
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verf je huis groen, je haren, koop groene kleding. Je leeft dan al iets groener.