wat is een klimaat weegschaal?

zag het woord in een boekje en kon er niet echt uit wijs wat men er mee bedoelde. wie wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
1.4K

Het beste antwoord

"De manier waarop voedselproducten worden gemaakt, bewaard en bereid heeft invloed op het klimaat. Hoeveel invloed verschilt per product. De Klimaatweegschaal maakt dat inzichtelijk. "

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-herkomst/milieu/klimaatweegschaal.aspx

Toegevoegd na 52 seconden:
"De Klimaatweegschaal is een nieuw online instrument. Hiervoor is van 550 producten de uitstoot van broeikasgassen bepaald. Deze producten beslaan negentig procent van wat Nederlanders eten. De klimaatweegschaal kan berekenen of je warme maaltijd een lage, gemiddelde of hoge impact heeft op het opwarmen van de aarde. In het instrument kun je drie categorieën invullen (aardappelen, pasta of rijst, groente en vlees), hoe je de ingrediënten bewaard hebt (bevroren, gekoeld of niet) en hoe je het bereid hebt. Een uitgebreidere versie kan ook berekenen wat het klimaateffect is als je met de auto of lopend naar de supermarkt gaat. In de berekeningen is gedacht aan transportwijzen na productie, land van herkomst en een ingebouwde agenda houdt rekening met seizoensgroenten. "

http://www.changemagazine.nl/artikelen/voeding_op_de_klimaatweegschaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat jij eet en drinkt heeft invloed op het klimaat. Hoeveel kun je vanaf nu eenvoudig zien op de Klimaatweegschaal. De Klimaatweegschaal is een online rekenmodule van het Voedingscentrum die de klimaatinvloed van een warme maaltijd snel voor jou inzichtelijk maakt. Zo zul je er achter komen dat rijst bijvoorbeeld meer invloed heeft dan aardappelen. En dat koken zonder deksel 2 tot 3 keer zoveel energie kost als koken met een deksel op de pan.

Hoe werkt de Klimaatweegschaal? Heel simpel. Stel een warme maaltijd samen op basis van 3 ingrediënten. Geef aan hoe je deze bewaart en bereidt. Vervolgens krijg je een score te zien op de Klimaatweegschaal. Daarna kun je kijken hoe je score verandert door andere producten of bereidingswijzen te kiezen. Achtergrondinformatie vind je door te klikken op de blauwe infobolletjes.

Uitgebreide versie
De Klimaatweegschaal kent 2 versies: eenvoudig en uitgebreid. De uitgebreide versie heeft extra keuzemogelijkheden zoals portiegrootte of wijze van boodschappen doen.