Wie geeft een orkaan een naam en hoezo altijd een meisjes naam?

zoals orkaan katrina wie verzint dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K
Annswers
13 jaar geleden
Ik denk dat het mannen zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze komen zijn ze nat en wild en als ze gaan ben je je huis, je auto en je geld kwijt!! vond ik laatst op moppen.nl :D

Het beste antwoord

Orkaannamen worden door de Wereld Meteorologische Organisatie alfabetisch vastgesteld volgens een vooraf opgesteld schema. Voor 2010:
Alex, Bonnie, Colin, Danielle, Earl, Fiona, Gaston, Hermine, Igor, Julia, Karl, Lisa, Matthew, Nicole, Otto, Paula, Richard,
Shary, Tomas, Virginie, en Walter.

Ook voor 2011 zijn ze al opgesteld. Zie de site!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het zijn niet altijd vrouwen namen. De naam wordt van een wereldwijde lijst met namen getrokken, welke door het national hurricane centre in USA bijgehouden wordt.

Hier meer:
http://www.nhc.noaa.gov/aboutnames.shtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met de overeenkomst tussen een vrouw en een orkaan:
Als ze komen ben je er van ondersteboven en als ze gaan ben je je huis en je auto kwijt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wijwetenalles
6 maanden geleden
inderdaad, en soms gaat ze er met je vrienden die in de buurt wonen ervandoor.
Naamgeving.

In Japan heet een orkaan taifoen (tyfoon), en gaat meestal gepaard met extreem veel neerslag. Op 20 oktober 2004 werd Japan geraakt door één van de zwaarste taifoens uit de laatste decennia. Op hun beurt hebben tropische cyclonen eveneens namen. Het bekendst zijn de jongens- en meisjesnamen, maar in landen als Korea, Thailand, Vietnam, China, Japan worden historische namen van goden gebruikt, zoals Prapiroon (Regengod), Wukong (Apenkoning) of Dianmu (Moeder van de Bliksem).

Orkanen in het Caraïbische gebied werden een aantal eeuwen lang aangeduid met de naam van de heilige van de dag waarop de orkaan optrad. Zo werd Puerto Rico op 26 juli 1825 aan het begin van een vroeg seizoen getroffen door de verwoestende orkaan Santa Ana (Sint Anna), op 13 september 1876 door de San Felipe-orkaan (Sint Phillip) en op 8 augustus 1899 door de Sint Cyriacus-orkaan. Toen er in 1928 op dezelfde dag opnieuw een orkaan toesloeg, werd dat San Felipe 2. Overigens paste men in een ver verleden in Nederland een zelfde principe toe. Zo herinnert de Biesbosch thans nog steeds aan de Sint Elisabethsvloed van 18 november 1421 en de vloed op 'St Felix Quade Saterdach', 5 november 1530, gaf de aanzet tot de ondergang van Reimerswaal op Zuid-Beveland.

Na de heiligennamen kwamen de geografische coördinaten in gebruik, maar deze praktijk vertraagde de communicatie en gaf aanleiding tot veel fouten in de berichtgeving.

De Australische meteoroloog Clement Wragge gebruikte aan het eind van de 19e eeuw als eerste meisjesnamen voor tropische stormen. In de Tweede Wereldoorlog werd dat gebruik van meisjesnamen in alfabetische volgorde de normale praktijk in het Caraïbische gebied. Elke tropische depressie met ten minste windkracht 8 krijgt een eigen naam. In 1978 deden, na protest uit het feministische kamp, voor het eerst jongensnamen hun intrede, aanvankelijk alleen in het gebied van de Stille Oceaan voor de Amerikaanse westkust, een jaar later ook op de Atlantische Oceaan en in de Golf van Mexico.

Voor de Atlantische stormen heeft de Wereld Meteorologische Organisatie zes namenlijsten van telkens 21 namen opgesteld; om de zes jaar komen dezelfde namen dus weer terug. Het is een alfabetische lijst met alternerend een vrouwelijke en een mannelijke naam. De letters Q, U, X, Y en Z worden niet gebruikt omdat er te weinig namen zijn.
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
En dus?
Universiteiten van landen waar de orkaan woedt verzinnen de namen. Namen kunnen tegen betaling ook door ''gewone'' burgers verzonnen worden.

Na 1979 worden ook jongensnamen gebruikt. De namen worden om de 6 jaar opnieuw gebruikt, tenzij het een dodelijke orkaan was, die naam wordt afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De orkanen krijgen namen in de volgorde van het alfabet.
Dus eerst een naam met een A dan een B enzovoort.
Zo weten alle mensen hoeveelste orkaan dat is het in orkaan seizoen.
En dat de orkanen alleen maar meisjesnamen krijgen is niet waar er zijn ook zat orkanen met een jongens naam.
Het ligt er maar net aan hoe groot de orkaan is en of die in het nieuws komt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En het is om en om de ene keer een jongensnaam met de A dan is de B, de volgende orkaan een meisjesnaam.
Zo gaat dan om en om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me aan bij robindej en barts3cu, ik wil alleen nog even toevoegen dat meestal voor een naam wordt gekozen die in (bijna) alle talen hetzelfde wordt uitgesproken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je weleens van de naam Katrina gehoord. Dit was een grote orkaan die Amerika een paar jaar geleden op zijn kop zette. Andere namen van orkanen zijn Gustav, Wilma en Stan.

Orkanen dragen een naam, zodat mensen er makkelijk over kunnen praten en ze weten om welke orkaan het gaat. Deze naam wordt niet zomaar bedacht. Er zit een systeem in. De eerste orkaan van het jaar krijgt een naam die begint met de letter a, de tweede met een b en ga zo maar door. Als een orkaan Tammy heet, zijn er in een jaar dus al veel orkanen geweest. Sommige letters worden niet gebruikt. De q, u, x, y en z zijn lastige letters om een naam bij te bedenken, dus die worden overgeslagen. Vroeger kregen alle orkanen een meisjesnaam, maar dat is sinds 1979 veranderd. Nu gaat het om en om: na een meisjesnaam volgt een jongensnaam en andersom. Benieuwd of jouw naam ook eens gekozen wordt? Die kans is klein. De namen van orkanen staan namelijk vast. Er zijn zes namenlijsten, dus na zes jaar beginnen ze weer met de eerste lijst. Alleen als een orkaan teveel heeft stukgemaakt, wordt hij nooit meer gebruikt.