Kort gezegd: omdat eb en vloed ontstaat onder invloed van de maan - en die blijft niet op dezelfde plaats tov de aarde staan.
een jaar geleden
LeonardN
een jaar geleden
"en die blijft niet op dezelfde plaats tov de aarde staan."
Met die uitspraak zie ik voor me dat (dit niet gebeurt) de maan constant bijvoorbeeld op Nederland blijft staan. En dan zou er dus altijd hoger water staan op de noordzee dan op de rest van de wereld.
Is het niet logischer te stellen dat de maan niet exact in 24 uur een rondje draait om de aarde?
===zeg maar===
Kort gezegd: omdat eb en vloed ontstaat onder invloed van de maan - en die is niet steeds op hetzelfde tijdstip van de dag op dezelfde plek tov de aarde.
tinus1969
een jaar geleden
Hoe ontdek je 4 maanden later nog dit antwoord? Bij mij was dit al weggezakt…
Ik schreef nadrukkelijk: ‘ Kort gezegd’, waarbij ik nauwkeurigheid opofferde aan bondigheid.