Vocht in huis, hoe werkt de vochtigheidsgraad?

Ik heb een hoge vochtigheidsgraad in mijn huis, te hoog. Maar als die buiten hoog is, en je ventileert dan kan het toch niet zo zijn dat die binnen lager wordt? Ik neem aan dat dit in de winter wel kan doordat je stookt? Ik heb een huis uit 1600, niet geïsoleerd, slechte muren die vocht optrekken en dat niet oplosbaar is. Ik ventileer genoeg e.d. en ervaar geen slecht klimaat, toch hoest ik al jaren heel veel en ik leg nu de connectie hiermee. Ik snap niet goed hoe het werkt met de vochtigheidsgraad binnen en buiten. Hoe krijg ik die binnen lager als die buiten ook hoog is, kan dat wel? Waarom helpt ventileren dan toch?

een jaar geleden
2.7K
Thecis
een jaar geleden
Voor het vochtgehalte praat je altijd over de relatieve luchtvochtigheid. 0% is geen vocht (voor allen gelijk), 100% de hoeveelheid water die de lucht maximaal kan bevatten (gemakkelijk gezegd, bij 100% heb je mist). Die max hoeveelheid hangt af van de temperatuur van de lucht. Koude lucht kan relatief weinig vocht bevatten, warme lucht veel meer.
Wanneer het binnen warm is en buiten koud,kan het zijn dat de relatieve luchtvochtigheid in huis niet heel veel afneemt, maat de absolute hoeveelheid vocht kan wel afnemen (omdat de buitenlucht veel koeler is, je zorgt ervoor dat natte lucht naar buiten gaat en droge(re) lucht naar binnen komt.
tinus1969
een jaar geleden
Heb je die luchtvochtigheid daadwerkelijk gemeten? Zulke metertjes zijn voor twee tientjes te koop bij bol of coolblue.
tinus1969
een jaar geleden
Mbt ‘veel hoesten’; bij de huisarts geweest? Allergie onderzocht?

Antwoorden (1)

U voelt het goed aan!
Als je ventileert dan haal je lucht van buiten naar binnen, en die lucht bevat een zekere hoeveelheid vocht in gasvorm, en dat vocht zit er binnen nog steeds in.
Alleen is de temperatuur binnen meestal wat hoger dan buiten. Het pakket binnengestroomde lucht warmt wat op aan het interieur, radiatoren of kachels, de vloer, wanden, het plafond, en de inrichting zoals meubilair en kasten, en niet te vergeten de warmte afgegeven door mensen en allerlei apparatuur. En daarna kan die opgewarmde lucht wat méér vocht in gasvorm bevatten dan toen dat pakket lucht nog buiten rondzweefde. Door lucht wat te verwarmen ging er op zich geen vocht uit (het dauwpunt blijft hetzelfde), maar de relatieve vochtigheid is nu wel wat lager geworden.

Als het buiten even warm als binnen is, ventileer je bij vochtig (klam) weer met lucht die binnen niet warmer wordt en dus ook niet droger. Maar binnen wonen mensen die voortdurend ademen en de lucht dus zelfs vochtiger kunnen maken dan de buitenlucht. Muren die vocht optrekken verergeren de klamheid nog verder. Het verdampen van het muurvocht kost verdampingswarmte, die de muren wat kouder maakt en de binnenlucht ook, waar bovendien dus door ademen toch al meer vocht in verspreid werd. Het wordt dus dan nóg vochtiger: het dauwpunt gaat wat omhoog, en dan moet je toch maar weer blijven ventileren.

Als het buiten duidelijk frisser is dan binnen, heb je dit vochtprobleem minder sterk, maar de ongeïsoleerde koude buitenmuren voeren voortdurend warmte af naar de buitenlucht, en je moet, zeker als de zon niet binnenschijnt, stoken om het binnen aangenaam warm te krijgen. Als u eventueel nog enkelglas heeft, slaat een deel van het gasvormige vocht uit de binnenlucht neer op de koude ruiten: de koude ruiten werken als een luchtdroger (vooral als je het condensvocht telkens weer wegneemt). Als er ijsbloemen aan de binnenkant van de ruiten ontstaan, wordt de binnenlucht duidelijk nog wat extra droger. Fijn, maar je moet intussen wel flink stoken!

Ventileren helpt in sommige situaties dus niet voldoende. Een ontvochtiger (luchtdroger) kan de lucht wel droger krijgen, maar dat gaat wel wat extra energie kosten, en die toegevoerde energie maakt het binnen warmer, wat niet altijd prettig is als het al warm is.
(Vervolg in 'Reactie' hieronder)
Bordensteker
een jaar geleden
Bordensteker
een jaar geleden
Vervolg
In echt klam warm weer helpt daarom alleen een echte airco: die blaast de klamme binnenlucht lucht over een erg koud oppervlak van een warmtewisselaar (zoals het binnen in je koelkast zelfs zonder blazen kan), waarbij het overtollige vocht meteen condenseert en hopelijk met een slangetje afgevoerd wordt. Waarschuwing: zogenaamde luchtkoelers waar je water IN moet doen hebben voor weinig investering wel wat nuttig effect in droge klimaten zoals in woestijnachtige gebieden, maar ze werken in onze doorgaans vochtige streken averechts. Voor het effect kun je trouwens ook een gewone ventilator gebruiken en die langs wat natte handdoeken laten blazen.
Inekez1
een jaar geleden
+
Ook als ventileren niets bijdraagt aan een betere vochtigheidsgraad in de woning, moet je toch blijven ventileren. Binnenlucht bevat niet alleen vocht, maar ook stofdeeltjes en allerlei gassen (o.a. door ademen). Schone vochtige lucht van buiten is gezonder dan vervuilde vochtige lucht in huis.
anneg
een jaar geleden
Hartelijk dank voor de reacties!
KarinH
een jaar geleden
@Bordensteker wat een duidelijk antwoord!! Dit is echt fijn om te weten (ik lees mee!)