Bestaat er een aardrijkskundige term voor het vormen van wolken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Kan je het werkwoord "verdampen" hiervoor gebruiken?
Antoni
5 jaar geleden
Nee, wolkenvorming is juist het tegenovergestelde van verdampen. Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Neerslag_(atmosfeer)#Wolkenvorming staat "Wolkenvorming is de condensatie rond condensatiekernen van in de lucht aanwezige vocht op enige hoogte van de grond tot wolkenelementen."
Antoni
5 jaar geleden
en hier https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatie staat "Condensatie is de faseovergang van gas- of damp-vorm naar vloeistof en is het tegenovergestelde van verdampen."
Antoni
5 jaar geleden
Ja, dat klopt.
Reddie
5 jaar geleden
Verdamping, condensatie, convectie, etc zijn natuurkundige termen, geen aardrijkskundige termen.
Bordensteker
5 jaar geleden
Onder de 2e reactie van Antoni stond enige tijd een reactie van de vraagsteller zelf, luidend: “Dus het vormen van wolken wordt veroorzaakt door de condensatie van de vochtige lucht”. En dat is inderdaad juist, en daar doelt dan weer de volgende reactie van Antoni op.
Bordensteker
5 jaar geleden
En Reddie heeft gelijk. Wolkenvorming is niet iets aardrijkskundigs.
Indien wolkenvorming met een aardrijkskundige aanleiding te maken heeft, kan er sprake zijn van orografische bewolking. Maar dat is niet waar vraagsteller op uit lijkt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wolkenvorming is een inderdaad een vorm van condensatie (convectie is niet het goede antwoord). Condenseren kan uitgelegd worden door afkoeling van de lucht.
Waarschijnlijk bedoelt @Samuel2018 de benaming voor het vormen van wolken. En vraagt naar een aardrijkskundige naam omdat de vraag bij het vak aardrijkskunde hoort.

Antwoorden (2)

convectie

Door de verwarming van de aarde stijgt de opgewarmde lucht. Wanneer het dauwpunt overschreden wordt ontstaan stapelwolken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bordensteker
5 jaar geleden
Aangezien convectie in de natuur net zo goed voorkomt zonder dat daarbij sprake is van condensatie en dus wolkenvorming, is uw bron op zijn minst ietwat misleidend, en in elk geval hier als verklaring echt verkeerd gebruikt.
Convectie is slechts één mogelijke aanleiding voor wolkenvorming. En convectie leidt lang niet altijd tot wolkenvorming!
Alleen _indien_ de stijgende en daarbij afkoelende lucht het dauwpunt bereikt (en dan zeg je niet “overschrijdt”), ontstaat er condensatie en dus wolkenvorming. Bij convectie is lang niet altijd tevens sprake van condensatie; daarvoor moet de lucht ook voldoende vochtig zijn. Hellingstijgwind tegen een bergkam is een andere situatie waarbij afkoeling en (wederom: indien het dauwpunt bereikt wordt) condensatie en dus wolkenvorming kan optreden.
Golfvorming in stabiele hogere luchtlagen is een derde mogelijke oorzaak van condensatie en wolkenvorming. Dus wolkenvorming hangt niet af van convectie. Wél van condensatie.
-
Op deze website https://nl.wikipedia.org/wiki/Neerslag_(atmosfeer) staat "Wolkenvorming is de condensatie rond condensatiekernen van in de lucht aanwezig vocht op enige hoogte van de grond tot wolkenelementen.".

"Condensatie" is echter een natuurkundige term, en geen aardrijkskundige. Ik kan me echter wel voorstellen dat meteorologie bij het vak aardrijkskunde wordt behandeld.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Meteorologie/wolkenvorming wordt behandeld bij het vak Aardrijskunde.
http://jpschreurs.classy.be/meteorologie/meteorologie15.html
In de wolken:
https://www.eurofysica.nl/webshop/aardrijkskunde/meteorologie