Is dit een meteoriet?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
6 jaar geleden
Er bestaan in hoofdzaak 3 soorten meteorieten:
A. de ijzermeteoriet. Deze voelt zwaar aan, is magnetisch en heeft na het doorzagen en etsen een typisch lijnenpatroon (Widmanstättenstructuren)
B. de ijzer-steenmeteoriet. Deze bestaat uit een mengsel van steendelen, omgeven/ingesloten door ijzer-nikkel. Doorzagen en etsen kan tot identificatie leiden.
C. de steenmeteoriet. Deze bestaat geheel uit steenmateriaal.
De steenmeteoriet is het lastigst te herkennen en hiervoor is vaak microscopisch en spectraal onderzoek nodig.
https://www.fossiel.net/forums/viewtopic.php?TopicID=15563

Het beste antwoord

Het lijkt ook veel op een hoogovenslak.
Hier zitten vaak glasachtige stukken steen tussen met kuiltjes er in van gasbellen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zou misschien een meteoriet kunnen zijn, maar om dat vast te stellen is gedegen onderzoek nodig.
6 jaar geleden
Dat zou inderdaad heel goed kunnen. Het ziet er hetzelfde uit, maar het kan net zogoed een stuk steen of plastic zijn. Om er zeker van te zijn dat het een meteoriet is kun je het laten onderzoeken!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt een echte, door de sporen van uittredende metaaldruppels en de hittekorst.

Meteorieten worden echter ook veel nagemaakt in arme landen met grote woestijnen en dan onder de aandacht van toeristen gebracht. In droge streken vergaan ze minder snel en liggen ze meestal aan de oppervlakte. Ik zou zeggen dat ze in zijn algemeenheid als groep worden gevonden, als overlevende van een in stukken gebroken groot stuk. Zie hiervoor de kaarten van knallen in de atmosfeer.

De aanwezigheid van iridium zou kunnen worden getest want soms bevatten meteorieten dat element terwijl het op aarde, behalve in de kern slechts voorkomt in platina en kopererts.

Zelf kan je het doorzagen met een dunne diamantschijf, lintzaag of waterstraal. De gepolijste oppervlakten laten kenmerkende lijnen zien, vaak in V vorm. Zeker na behandeling met zuur of een beetje olie er op aangebracht. Dit zijn Widmanstätten figuren die alleen maar ontstaan bij extreem snelle verhitting en afkoeling zoals bij vallende meteoren. Behalve het ultieme bewijs verkrijg je zo vaak ook twee stenen die interessanter zijn dan het origineel want ze kunnen insluitingen en kleuren hebben. Kijk hiervoor maar eens bij Afbeeldingen met Google. Het is een gokje en misschien meer geschikt voor grotere stenen met minder goede uiterlijke kenmerken.

Denk er ook aan dat meteorieten vaak fragmenten zijn van veel grotere. Er wordt dan gezocht in het spoor, tussen vindplaatsen of door de vorm van de inslag krater te bestuderen. Het bewijs is dan in de uiterlijke kenmerken gelegen en de referentie is de plaats van de grootste vondst. Bij eBay staat dit in de beschrijving.

Een in Nederland gevonden meteoriet is eigendom van de overheid. Ze worden genoemd naar de dichtstbijzijnde plaats met een postkantoor.