Ja, dat is een prima methode om vast te stellen welke stoffen wel/niet in de lucht (en de ondergrond!) voorkomen.
Met name muren en boomstammen geven een goede indicatie, waarbij elk korstmos z'n eigen eisen stelt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, ik heb slordig gelezen en het woordje "hoe" over het hoofd gezien :-(
Maar ik gaf al aan dat elk kostmos z'n eigen eisen stelt, dus een deskundige kan uit het wel/niet voorkomen van de individuele soorten belangrijke conclusies trekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Korstmossen zijn uitstekende bio-indicatoren om de kwaliteit van het milieu wetenschappelijk op te
volgen. Omdat korstmossen geen wortelsystemen of stoma's (opening aan het oppervlak van de
bladeren om de gasuitwisselingen te regelen) hebben, beschikken zij over een bijzonder absorberend
vermogen. Zij overleven door het opvangen van regenwater en de opgeloste verbindingen die het
bevat, maar ook van het opgeloste stof en gas. Zij absorberen dus water en voedingsstoffen, maar
ook verontreinigende stoffen (bioaccumulatie).
Korstmossen zijn dus sterk afhankelijk van de kwaliteit van de lucht en zijn doorgaans zeer gevoelig
voor luchtverontreiniging, meer in het bijzonder door zwaveldioxide. De algemene regel luidt: hoe
sterker de lucht verontreinigd is, des te kleiner is de verscheidenheid aan soorten. Als de
korstmosflora overvloedig aanwezig is en in grote verscheidenheid wijst dit meestal op een goede
luchtkwaliteit (snelle of minder snelle groei, …). De gevoeligheid van korstmossen voor verontreiniging
verschilt bovendien naargelang de soort. Bepaalde soorten verdragen de aanwezigheid van bepaalde
polluenten (zwaveldioxide, ammoniak, …) slecht, terwijl andere bestand zijn tegen verontreiniging door
bijvoorbeeld stikstofoxiden (nitrofiele soorten, die dikwijls een grijze of fel oranje kleur hebben). Als bioindicatoren
bieden korstmossen ook het voordeel dat ze continu groeien, lang leven en het hele jaar
door en vrijwel overal kunnen worden geobserveerd.