Worden depressies en draaikolken in water door hetzelfde veroorzaakt? En op hoeveel graden N.B. en Z.B. zijn die winden en kolken het sterkst?

De winden om een depressie waaien op het noordelijk halfrond tegen de wijzers van de klok in en op het zuidelijk halfrond met de wijzers van de klok mee. Datzelfde geldt voor draaikolken in het water. Op de evenaar zijn geen draaikolken, ook geen windvorming bij depressies, denk ik. Hoe verder men van de evenaar af gaat, hoe meer de winden en draaikolken toenemen. Zijn die op de polen het sterkst of nemen die hoger dan een bepaalde breedtegraad weer af?

10 jaar geleden

Antwoorden (1)

De wind en de oceaanstromingen kun je zien als massabewegingen, als je op het Noordelijk halfrond naar het Noorden gaat heb je nog veel snelheid naar het Oosten, vanwege de rotatiesnelheid op lage breedtegraden, daarom buigt de wind en de oceaanstroming af naar rechts. Toch resulteert dat in een linksdraaiende depressie, omdat bij wind het drukverschil de drijvende kracht is. Doordat de luchtmassa de depressie zelf mist verplaatst de richting van het drukverschil en de drijvende kracht werkt dan juist naar links. Het resultaat is dat de wind in een versnellende kolk terecht komt met de hoogste snelheden vlakbij de depressie. De afbuiging door het Coriolis effect zorgt ervoor dat de lucht niet de depressie in kan stromen.

Oceaanstromingen volgen de heersende windrichtingen en buigen dus gewoon naar rechts af door het Coriolis effect, zonder dat dit invloed heeft op hun drijvende kracht. Een complicerende factor bij oceaanstromingen zijn de Ekman spiralen, die ontstaan doordat water op iets diepere lagen de oppervlakte lagen gaat volgen. De richting van de oceaanstroming is wat schuin op de heersende windrichting door het coriolis effect en de richting van die onderliggende stroming is ook weer onderhevig aan het coriolis effect en buigt nog wat meer naar rechts af. In een nog diepere laag weer hetzelfde verhaal, zodat er een spiraal ontstaat met een stroming die afneemt met de diepte en steeds meer naar rechts afbuigt.