Waar komt, in de winter, het regenwater vandaan?

In de winter regent het (veel) meer dan in de zomer. Maar door de lagere temperatuur verdampt er veel minder (oceaan)water, zouden er minder wolken gevormd moeten worden, en zou er dus ook veel minder regen moeten vallen.
Kijk ik naar buiten dan blijkt het tegendeel waar.

Luchtstromingen blijven grotendeels draaien op het halfrond waar ze ontstaan, dus daar kan de aanvoer ook niet vandaan komen.
Wáár komt ons regenwater dan vandaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De neerslag in NL is in de winter (dec, jan, feb) niet hoger dan gemiddeld maar juist gelijk of lager. Zie bron 1. Verhoogde neerslag is er wel in de herfst (sept, okt, nov). En zelfs dat wijkt niet veel af van het gemiddelde (max zo'n 30% hoger dan een gemiddelde maand).

De hoofdverklaring is dat de Noordzee dan nog niet is afgekoeld (zie bron 2) en er dus nog wel degelijk nog flinke verdamping plaatsvindt. De lucht is dan echter wel al kouder zodat uit de verdampende juist meer neerslag valt.

Toegevoegd na 46 seconden:
verdampende LUCHT
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, maar als ik onderstaande bron raadpleeg dan blijkt de temperatuurdaling van de Noordzee ongeveer gelijk op te gaan met onze lucht/landtemperatuur. Oftewel: Lagere watertemperatuur, is lagere verdamping, is minder regen in de winter. En statistieken mogen dan wel een voorkeur lijken te hebben voor meer regen in de zomer, tot nog toe liggen de zomerdijken in al hun kleinheid bijna tegen de rivieren aan, en liggen de 10 tot 12 keer grotere winterdijken een behoorlijk end van diezelfde rivieren. En dan nog dreigen ze in de winter vaak te overstromen. Dus nog steeds geen verklaring voor deze tegenstrijdigheid. http://home.hccnet.nl/v.d.horn/meteopagina/zeewatertemperatuur.htm
Poet
10 jaar geleden
In jouw bron staat geen land/luchttemperatuur dus ik zie even niet hoe je komt tot de uitspraak dat ze gelijk oplopen. De zeewatertemapraturen die je laat zien zijn incidentele (alleen 2013) maar gelet op de beperkte schommelingen tussen jaren daarin komen ze toch overeen met de gemiddelde zeetemp. zoals in mijn grafiekje. Als we kijken naar KNMI-data over de gemiddelde luchttemperatuur dan zie je dat die aan de kust als volgt zijn: sept 16, okt 12, nov 7, dec 5. Dat is dus wel degelijk lager dan de zeetemp. die in die maanden resp. 18, 17, 13, 9 graden is. Wat de rivieren betreft geldt dat hun vanggebied zeer groot is en dus vooral worden bepaald door het geheel aan neerslagpatronen en smeltpartoon van gletsjers in een veel groter gebied dan NL. Dus aan de rivierwaterstanden kun je geen conclusies over neerslag in NL verbinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat ik geen land- luchttemperatuur noem is omdat ik er vanuit ga dat iedereen wel weet dat juli/augustus (overwegend) onze warmste maanden zijn en januari/februari onze koudste. De grafiek "zeewatertemperaturen" in de door mij vermeldde bron bestrijkt niet één jaar maar de jaren 2008 t/m 2013. Die jaren staan naast de grafiek, en geven de kleuren weer waarin ze in de grafiek zijn ingetekend! Wat jouw grafieken betreft: boardshortz.nl is een enkelvoudige lijn zonder jaarvermelding. Bovendien begint deze in januari met een watertemp. van 6 graden en eindigt in dec. met een watertemp. van 9 graden.
En je andere bron geeft ook aan dat de neerslag in NL juist wèl het grootst is in de maanden sept. okt. nov. dec. èn januari. Natuurlijk koelt de lucht winterwaarts sneller af dan het water, maar mijn vraag is nog steeds, hoe komt het dat bij AL DIE DALENDE WAARDEN de neerslag toch toeneemt.
Poet
10 jaar geleden
Als de luchttemp daalt condenseert een groter deel van de waterdamp in de opstijgende zeelucht.
Poet
10 jaar geleden
Dat is dus een dalende waarde die juist tot extra regen leidt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoewel het me nog niet helemaal helder is, heeft dit antwoord me goed op weg geholpen.

Andere antwoorden (2)

Toch verdamping van de oceaan. Golven en wind zorgen ook voor verdamping van het water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tempeatuur van het oceaanwater is vrij constant. Die temperatuur is verantwoordelijk voor de verdamping (gemiddelde snelheid van de watermoleculen).
Niet de luchttemperatuur.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar wat maakt het verschil? Ook in jouw antwoord zit een ongerijmdheid. Bij constante temperatuur zou er weer géén verschil moeten zijn tussen de hoeveelheid zomerse en winterse neerslag.
Reddie
10 jaar geleden
@Egolatus , Ik heb het over verdamping, niet over neerslag. Die wordt weer bepaald door luchttemperatuur. Ergo.