Is het mogelijk dat zonlicht kort lijkt te knipperen?

Vanmiddag (9-7-2013), terwijl ik en een groep anderen buiten op het veld werkten, leek het zonlicht een halve seconde even weg te zijn, als een soort verduistering. Eerst twijfelde ik of het niet gewoon een rare knipperbeweging was van mij, maar ik zag al snel de rest ook verbaasd naar ekaar kijken, en vragen, 'zagen jullie dat ook?'.
We hebben geen verklaring kunnen vinden, het was onbewolkt en heb geen vliegtuig gezien of gehoord.

Alle inzichten welkom, bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er kan ook een vogel net voor de zon langs zijn gevlogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tuurlijk niet, als de vogel dicht langs jou heen vliegt voor de zon langs maar je merkt hem niet op dan lijkt het alsof de zon even een stukje verduisterd wordt. Als het zo erg is als bij een maansverduistering duurt het enkele minuten en wordt alles donker. Juist omdat het maar zo kort was vermoed ik een vogel die geruisloos vliegt (geen zwaan dus).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een luchtballon is ook geen 400 m overigens.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jordi1206 en Subject2 Dat kan interessant zijn als jullie locatie en tijdstippen kunnen geven. Dan kan gekeken worden welke relaties er mogelijk zijn.

Antwoorden (1)

Als je ervan zeker bent dat het niets in de atmosfeer is, kan het dus nog 'maar' twee dingen zijn. De ruimte tussen de zon en ons, of de zon zelf. Er is vrijwel geen object groot genoeg om zonlicht te blokkeren. Hierdoor kun je vrijwel geheel uitsluiten dat het iets is in de ruimte. Verder straalt de zon vrij constant licht uit, met alleen pieken in hoeveelheid licht, en dus geen dalen. Dus is het ook uiterst onwaarschijnlijk dat de zon zelf iets heeft gedaan. Ik vermoed daarom dat gaat om toch iets binnen de atmosfeer. Wellicht een heteluchtballon of iets dergelijks, die je door de felle zon niet hebt herkend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt redelijk, bedankt voor het antwoord.
Het kan zo zijn dat we door het felle licht de (daar vanuit gaand) luchtballon niet zagen, en daarna verder zijn gegaan met werken, waardoor we hem niet zagen.
Verder is een luchtballon natuurlijk vrij stil als hij niet gas bijgeeft.
Ik ben overtuigd, bedankt. :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het natuurlijk niet zeker weten, maar het is een redelijke verklaring. In heb nog even nagezocht, maar er zijn verder geen meldingen over het tijdelijk niet zien van de zon op 9-7-2013, dus zal het waarschijnlijk gaan om een vliegend object.