Waarom kent de herfst zoveel korte regenbuien?

Waarom heb je in het herfst seizoen zoveel korte buien op een dag ipv één of twee grote? Heel vaak is het zo dat die buien even komen, heel hard leeg storten en het dan weer opklaart om even later weer met bakken uit de lucht te komen vallen. Waar komen die onderbrekingen vandaan en waarom zijn het van die harde stort buien ipv een lange miezerige bui bijvoorbeeld?

Graag een simpele uitleg want ik heb geen kaas gegeten van hoe het weer werkt, weet wel hoe regen ontstaat en dat warme lucht meer vasthoudt dan koude maar daar houd het wel zo een beetje op...

Ik woon trouwens aan de Noord-Hollandse kust, mocht het in het binnenland verschillen qua korte stortbuien...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Nederland heeft een gematigd zeeklimaat. En daarbij hoort vrij veel regen en wind.
Het klimaat staat sterk onder de invloed van de Noordzee, waaraan ons land gelegen is. Het zeewater heeft een vrij constante temperatuur, want het warmt moeilijk op en koelt maar langzaam af.
Door het ontbreken van bergen, en het feit dat we vaak op een scheidslijn van warm en kouder weer liggen, worden er vaak depressies aangevoerd. Daar wordt het weer wisselvallig door, het wordt koel en vochtig.

Regen heeft te maken met opstijgende lucht die afkoelt. Hoe hoger hoe kouder het is. Koude lucht kan minder water bevatten dan warme lucht. Daardoor valt er neerslag naar beneden.
Een depressie ontstaat boven zeewater, in het grensgebied tussen verschillende luchtsoorten. De plek waar warme en koude lucht op elkaar botsen heet een front.
Bij het passeren van een koufront, zoals in de herfst gebeurt wanneer de temperatuur lager wordt, dringt zwaardere koude lucht onder lichtere warme lucht. Het dwingt de warme lucht tot stijgen. Stijgende lucht koelt af en brengt regen. Dat zijn frontale regens. Die duren meestal niet lang, maar zijn wel hard.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over het algemeen vallen de meeste heftige korte buien in de zomer en de langdurige regen in de winter. De herfst zit er tussen en kan dus met buien en met langdurige regen gepaard gaan. In deze tijd van het jaar valt er meer regen aan de kustprovincies doordat het zeewater nog relatief warm is en dat activeert de buien.

Je kunt meer lezen op de site van het knmi, daar wordt heel veel uitgelegd en een poosje elke dag pagina 717 lezen op teletekst leert je ook heel veel. Elke dag wordt er iets uitgelegd over het weer wat dan van toepassing is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uit de bron: "In de zomer valt de regen in grotere hoeveelheden dan in de winter. Door de warmte kunnen fikse buien ontstaan, waardoor in korte tijd meer regen valt dan bij buien in de winter. In de nazomer en herfst vallen de zwaarste buien vaak aan zee, omdat de warme zee de buien activeert."