Hoe werkt een hoge en lage drukgebied ( makkelijk gezegd) En hoe kan het dat er een hoge drukgebied is op de poolgebieden en het toch koud is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

In een hogedrukgebied daalt de lucht en in een lagedrukgebied stijgt de lucht. Aan het aardoppervlak stroomt de lucht van het hogedrukgebied via een omweg naar het lagedrukgebied. Op grotere hoogte is dit juist andersom.

In een hogedrukgebied is weinig bewolking, weinig wind, is het zomers warm en 's winters koud en is de lucht droog. In een lagedrukgebied is altijd bewolking, veel wind (behalve in de kern), is het zomers koel en 's winters zacht en is de lucht vochtig.

De termen zomer en winter hebben hier betrekking op Nederland. Dat het in een hogedrukgebied op de polen erg koud kan zijn, komt doordat er langzaam zeer koude lucht uit de hogere luchtlagen naar beneden komt, omdat de zon op de polen niet veel kracht heeft en het ontbreken van een wolkendek kan zorgen voor een flinke afkoeling 's nachts.