Waarom lopen zonnestralen die door gaten in wolkendek komen uit elkaar, terwijl de zonnestralen als evenwijdig beschouwd mogen worden door de afstand?

Je ziet soms door een wolkendek waar gaten in zitten, zonnestralen die uit elkaar lopen naarmate ze dichter bij de aarde komen. Zie voorbeeld foto.
Terwijl de zonnestralen van de zon, die ontzettend groot is en ontzettend ver weg staat, toch als nagenoeg evenwijdig beschouwd mogen worden?

Hoe kan het dan dat die stralen uit elkaar gaan? Wanneer je de stralen boven de wolk zou doortrekken, komen ze net boven de horizon bij elkaar. Nog lang niet bij de zon dus.

Picture for question
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Het is een perspectivische vervorming; de stralen lopen in werkelijkheid inderdaad evenwijdig, maar vanuit jouw gezichtspunt lijken ze uit elkaar te lopen.
12 jaar geleden
walter
12 jaar geleden
Hmm zo had ik het nog niet bekeken :-)
Het is dus niet zo ingewikkeld als het lijkt. De lichtstralen gaan inderdaad niet recht naar beneden, maar komen naar je toe (omdat de zon niet rechtboven je staat maar ver voor je uit). Dus zie je gewoon perspectief in de parallel lopende lijnen en komen ze inderdaad bij de zon weer bij elkaar, bijna in het oneindige dus. T