Tijdens en na onweer ruikt het lekker buiten. Welke stoffen in de lucht zijn daarvan de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Een paar quotes uit een lang artikel van meteoactueel:

"Dat het buiten bijzonder ruikt na regenval heeft verschillende oorzaken die op hun beurt ook weer verschillende geuren met zich mee brengen. Er zijn drie oorzaken van de geur te onderscheiden."

1: Bacterie brengt favoriete geur
"Het eerste type geur heef te maken met een groep bacteriën die goed gedijt in vochtige en warme grond."

2: Chemische stoffen en olie
"Een ander type geur ontstaat, doordat in de regendruppels altijd wel enige zuren opgesloten zitten. Deze komen aan het oppervlak uiteraard niet alleen maar in aanraking met grond en sporen. Op diverse plekken zijn ook chemicaliën op de grond aanwezig, of bijvoorbeeld olieresten op een parkeerplaats. De zuren in de regendruppels reageren met de chemische stoffen en ook hier komen geuren bij vrij."

3: Afgescheiden druppels van bomen en planten
"Ten slotte is er nog een derde oorzaak van de bijzondere geuren na regenval. Dat zijn de (hars)druppeltjes die bomen en planten afscheiden tijdens het groeiseizoen."

Dat tezamen is de geur die vrijkomt bij regenval & onweer. Ozon is ook aanwezig, maar bepaald niet hoofdzakelijk de welbekende geur.

"Bovendien wordt deze door de meeste mensen die het wel ruiken als weinig prettig ervaren. Het is de geur die soms ook in ‘kopieerhokken’ waar te nemen is."

Voor het volledige artikel zie de bron
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat je ruikt, is de ozon, die vrijkomt tijdens een onweersbui. Maar natuurlijk ook alle geuren van de aarde en de planten en bomen, want vaak is het heel warm en droog geweest vóór de bui losbarst.