Door verschillende temperaturen. Warme temperatuur geeft opstijgende lucht en dus een lage druk gebied. Koude lucht daalt en zorgt voor een hoge druk gebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drukverschillen ontstaan door verschil in temperatuur. Als je lucht verwarmt, gaat het uitzetten en wordt de druk minder. Aan de evenaar, waar het eigenlijk altijd warm is, heb je dus een permanent lagedrukgebied. Aan de polen is het koud, daar is dus altijd hoge druk.
Dit is de meest basale uitleg. Nu zul je in de praktijk zien dat er veel meer aan de hand is, omdat lucht zich verplaatst. Zo kunnen er ook hogedrukgebieden ontstaan waar veel lucht samenstroomt of waar lucht tegen berghellingen omhoog gestuwd wordt.

Nu is het ook nog zo dat lucht beweegt van gebieden met een hoge druk naar gebieden met een lage druk (hierdoor ontstaat wind) waardoor de drukverschillen weer opgeheven zouden worden, en we hebben een scheve stand van de aard-as waardoor niet altijd op dezelfde breedtegraad dezelfde temperatuur heerst, en we hebben de aardrotatie met wrijving en verschil tussen dag en nachttemperatuur, en we hebben klimaten die te maken hebben met de ligging van de landmassa's. Alles bij elkaar een mooi ingewikkeld systeem van hoge- en lagedrukgebieden waar moeilijk voorspellingen aan te doen zijn.