Hoe weten de weergeleerden nu al dat we een extreme winter krijgen ?

De zgn. Horrorwinter. Hoe kan men nu al zien wat voor winter het wordt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Dat gebeurt met behulp van computermodellen. Daar kun je ook het weer voor over 2 jaar mee uitrekenen. Als je er genoeg gegevens in stopt, dan rolt er ook wel wat uit. Zo wordt ook het weer van morgen en overmorgen voorspeld. Maar hoe langer de termijn, hoe onnauwkeuriger het wordt. 14 daagse weersvoorspellingen zijn er ook al, maar zeer onnauwkeurig. Daar heb je dus nog niet zo veel aan, en je kunt rustig stellen, dat een de weersvoorspelling voor 2 of 3 maanden een betrouwbaarheid heeft van nul.

Eigenlijk zitten er in je vraag 2 dingen waar je vraagtekens bij kunt zetten. Niet DE weergeleerden weten dat het een extreme winter wordt, maar een enkele weergeleerde weet dat. En die paar weergeleerden die weten dat ook niet; ze voorspellen het. Er zijn genoeg meteorologen die net zo geleerd zijn, en zich niet aan dit soort voorspellingen wagen.

Als je zo nu en dan teletekst pagina 704 bekijkt, dan zul je zien dat het voorspellen van het weer over 5 dagen al knap lastig is. En de ANWB wordt terughoudender met het "weeralarm" (ook voorspeld door meteorologen) omdat het vaak een onnodige waarschuwing blijkt te zijn.
In dat geval lukt één dag vooruit kijken al niet.

Het ligt ook vaak aan de media. Als ergens een meteoroloog zegt, dat er aanwijzingen zijn, dat er mogelijk een strenge winter komt, wordt het in de berichtgeving al snel, dat het zeker is, dat we in een horrorwinter terechtkomen. Zo gaat het met medicijnen tegen kanker ook. Als een onderzoeker zegt, dat er een mogelijke doorbraak is op dit gebied, en dat we over 15 jaar meer weten, maakt de Telegraaf er van: "nieuw medicijn tegen kanker"

Je moet dit pas gaan geloven, als een flink aantal meteorologen gaat beweren dat er een horrorwinter aankomt, en zover zijn we nog lang niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klaar, geen antwoorden meer nodig, lijkt me zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@viridiflavus, daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Maar of het nu een weersvoorspelling is of een trendvoorspelling, het blijft een voorspelling. En dan is de kans, zeker op zo'n lange termijn, dat je er helemaal naast zit, levensgroot. Beursgoeroes hebben het ook wel over trendvoorspellingen. Dan is er een trend, dat de aandelenkoersen in de lift zitten, (hoef je overigens niet zo knap voor te zijn, want dat kan iedereen zien) en op basis van die trend voorspelt men dan dat die trend doorzet. En dat komt meestal ook niet uit. Men zegt dan weleens: de AEX heeft geen geheugen, dus de stand van de AEX zal zich niets aantrekken van wat er in het verleden is gebeurd. Het weer zal ook wel geen geheugen hebben. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het aardig met je eens hoor :-) haha Een correlatie vinden is vaak niet zo moeilijk, zoals met die straalstroom en de depressies. Dat die er is, geloof ik graag. Maar meestal is het zo dat om een correlatie aan te tonen, je terug moet in de tijd, terwijl je bij voorspellen juist vooruit moet kijken. Dat gaat niet altijd goed samen. En daar ligt nou precies het probleem. Dat sommige zaken dus ontegenzeglijk met elkaar te maken hebben, is gewoon zo, maar de vraag is: wat doe je er vervolgens mee? Meteorologen en ook beursgoeroes zullen dan snel in de verleiding komen, om uitspraken over de toekomst te doen, als de denk een correlatie gevonden te hebben, die gebaseerd is op het verleden.

Andere antwoorden (2)

Hoe streng de winter wordt kan niemand met zekerheid zeggen, zelfs de natuur geeft verschillende signalen.

Uit de historie weten we als oktober en november behoorlijk warm zijn er een zachte winter op volgt.

Uit overleveringen is echter weer vast komen te staan dat wanneer er veel noten (eikels, kastanjes etc.) van de boom vallen er een strenge winter aankomt.

Nu hebben we met beide fenomenen te maken, ik durf er geen voorspelling op los te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat zo. Als er iemand lult ben jij het, een mak schaap dat elke onzin gelooft, zeker aanhanger van die psycholoog uit Tilburg die nu zelf behandelt moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen al met deze opmerking: "de boom zou al in het voorjaar wanneer de bevruchting plaats vindt een idee moeten hebben voor de winter in het volgende jaar" Merk ik dat je van de gehele natuur weinig tot niets begrijpt. Niet alleen de bloesem en de bevruchting bepalen wat voor "oogst" een plant zal dragen maar het geheel aan voedsel, zonlicht, water en warmte bepalen over de gehele ontwikkelings- en groeiperiode hoeveel vrucht een plant geeft. De natuur is een perfecte symbiose van levende dieren en planten waar de wetenschap nog steeds geen verbetering op heeft kunnen vinden, een sociale samenleving die de mens (met de wetenschap in de voorste linies)langzaam maar zeker aan het vernietigen is. En dat de wetenschap geen antwoord heeft op iets wat de mens al eeuwen lang zelf door waarneming vaststelt, tja dat ligt niet aan mij maar de onwil van de wetenschap om iets te accepteren wat ze niet kunnen uitleggen.
Het heeft te maken met de straalstroom. Deze stroming is te vergelijken met een rivier die over een schaal en de loop wijzigt op een wat grotere tijdschaal (hier is de bron wat onduidelijk, maar ik dacht over maanden en hij volgt ook de seizoenen (s winters zuidelijker). In 2007 bleek de enorme wateroverlast in de zomer achteraf te verklaren door een bijzonder verloop van de straalstroom. Het pad dat depressies volgen wordt bepaald door de straalstroom. Op het genblik is de straalstroom sterk gekronkeld zodat we in plaats van het gebruikelijke weer zachte lucht aangevoerd krijgen uit het zuiden. Je kunt je voorstellen dat de kronkel zich wat naar oost of west gaat verplaatsen, zodat we juist weer lucht uit het Noorden krijgen. In ieder geval is de gebruikelijke west oost richting van de straalstroom nu niet aanwezig en daardoor zou de verzachtende invloed van de Atlantische Oceaan weg kunnen vallen deze winter.

Stellen dat we een winter des doods gaan meemaken is dus speculatief, maar niet volledig ongegrond.