Wordt de loop van de straalstroom bepaald door hogedrukgebieden of veroorzaakt de straalstroom deze juist?m

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De noordelijke straalstroom (die van ons dus) , slingert rond de 55 en 65 noorderbreedte . De exacte ligging is heel variabel , onvoorspelbaar en door meanderige kronkelingen is zelfs de plaatselijk de richting niet duidelijk.
Het is wel zo dat de straalstroom in het algemeen de draaiing van de Aarde volgt : dus van west naar oost.
Bij ons betekent dit dat er voornamelijke koelere lucht (oceanisch en polair) wordt meegevoerd.
De straalstroom bepaald inderdaad voor een groot deel onze depressies en ons weer. Zij voeren die depressies veelal mee (zie link)
In de luchtvaart is de straalstroom ook van heel groot belang.

Toegevoegd na 6 minuten:
De straalstroom is het gevolg van de temperatuursverschillen tussen evenaar en pool. Hierdoor gaat er een wind van zuid naar noord waaien die onder invloed van de aardrotatie afbuigt naar rechts: westenwinden. Hoe groter de temperatuursverschillen, hoe sterker de westenwind. Omdat de temperatuursverschillen in de winter groter zijn dan in de zomer, is de straalstromer in de winter sterker.