Waarom zijn er soms lege stroken in een Frans maisveld?

Ik was in Frankrijk. Daar zag ik dat veel maisvelden lege stroken bevatten - stroken waar een rij mais had gepast, maar waar niets staat.

Waarom doet men dit?

Picture for question
9 maanden geleden
Amadea
9 maanden geleden
Zulke stroken worden gebruikt als schietbaan voor de afschot van wilde zwijnen, wanneer die daar in te groot gegroeide aantallen huishouden.

Antwoorden (1)

Dat is niet alleen in Frankrijk, ook in Nederland zie je dat. En niet alleen in mais maar in allerlei gewassen.

Die strook kan de boer gebruiken om met de trekker door te rijden om bijvoorbeeld gif te spuiten, vooral als de jonge maisplantjes net opkomen komt er vaak ook veel onkruid op. Dat onkruid wil de boer dan dood spuiten om te voorkomen dat er vocht en voedingsstoffen aan de grond worden onttrokken die de maisplantjes nodig hebben, en om te voorkomen dat er allerlei planten tussen de mais gaan groeien die dan later bij het oogsten ook in het veevoeder terechtkomen waar de mais voor is bedoeld.

Als er in droge periodes extra water op het land wordt gesproeid, worden de paden ook gebruikt om de sproeiers door te verplaatsen.

En als de paden er dan toch zijn, zal de boer ze wellicht ook gebruiken om zo nu en dan door het land te rijden om de planten te controleren.

Het zou ook wel gebruikt kunnen worden om ongenode gasten zoals wilde zwijnen af te schieten, zoals Amadea stelt, maar dat is eerder gebruik maken van het pad dat er al is, dan dat de paden speciaal daarvoor worden gemaakt.
9 maanden geleden