Waar kan ik de beste informatie vinden voor het kweken van groente en fruit (ph waarde grond enz)?

Ik ben opzoek naar een site of in een andere vorm. Waar ik concrete informatie kan vinden voor het kweken van groente en fruit.
Welke eisen stelt ie aan de bodem? welke voedingstoffen haalt hij uit de bodem? Haalt hij veel of weinig voedingstoffen uit de bodem? In welke maanden kan hij geplant worden? Wat is het gemiddelde tijd van plant tot oogst?

Wat ik dus zoek is duidelijke en heldere informatie. Ik heb zelf al lopen zoeken op het internet. Om 1 of ander reden kom ik alleen maar blogs tegen. Waarbij ik een heel leuk geschreven verhaal moet uit spitten om aan de juiste gegevens te komen. Ik heb dus liever iets waarbij het in 1 oogopslag de informatie te zien is en te vinden is.

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Dat zou mij enorm helpen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Dat maakt helemaal niets uit.
We hebben in Nederland tientallen grondsoorten. En op alle grondsoorten groeit groente en fruit. Zonder bemesten of andere kunstgrepen.
Verschillen zitten alleen in de bewerkbaarheid van de grond.
Radijsjes verbouw je op lichte (lossere) grond, omdat je voor het zaaien de grond los moet maken om de zaadjes er fatsoenlijk in te krijgen. Bovendien wil je dat de radijsjes te zien zijn tussen het ''onkruid'', wat bij lichte grond gemakkelijk te verwijderen is.
Op zware grond zet je liever (fruit)bomen die geen grondbewerking vereisen. Onkruid hoef je niet te wieden. De bomen komen er bovenuit. Onkruid kun maaien, wat simpeler is dan wieden.
Over voedingsstoffen hoef je in jaren niet druk te maken. Dat geldt alleen bij intensieve oogsten.
Heb je wel eens gezien hoe groot bomen worden zonder bemesting?
En dit jaar groeide er bij mij uit een zaadje een tomatenplant tussen tegels met een spleet van 5mm, met daaronder bouwzand.
Die plant werd 3m hoog, en er zaten 120 tomaatjes aan.
En dat in een periode van 5 droge hete maanden. (wel water gegeven).

Ruwweg kun je zaaien en planten in het voorjaar. Maar als je goed rondkijkt zie je tientallen planten die wegens de afgelopen warmte nog in november aan ee tweede leg zijn begonnen. Madeliefjes, paardebloemen, kamperfoelie, duizendblad, goudsbloem. Teveel om op te noemen.
De hele aarde staat vol met planten die niemand heeft geplant, gezaaid, verzorgt, etc. Planten hebben jou helemaal niet nodig.

Aan een gemiddelde tijd tot oogst heb je totaal niets. Dat is voor elke plant anders. Tomaat, aardbei, bloemkool, radijs. Allemaal anders.
Toegevoegd op 08 november 2018 22:39: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb inderdaad niet beschreven waarom ik die informatie wil hebben. De reden daarvoor is dat ik inderdaad intensief tuinbouw wil gaan doen voor mezelf. Voor het gewoon tuinieren heb je die informatie niet nodig... Met een beetje basis informatie kan je redelijke resultaten behalen in je moestuin. Aangezien ik me meer op de productie van mijn tuin wil gaan focussen. Wil ik mijn bodem laten onderzoeken. Wat voor soort grond ik heb en wat de ph waarde is enz.... Alleen met die informatie kom ik geen stap verder als ik niet weet wat de planten nodig hebben en wat hun optimale omstandigheden zijn. Hiervoor zoek ik dus een lijst of een statistiek die ik zo na zou kunnen lopen en kunnen kijken welke ik wil planten of niet. Of dat ik de PH waarde ga aanpassen en de miniralen in de bodem. De gemiddelde groei tijd tot oogst.
Als ik boerenkool zou gaan poten of radijsjes. De opbrengst per m2 in kg over 1 jaar is niet het zelfde. Die gegeven per soort zijn daarom belangrijk voor voor mij.
In de Nederlandse Basisbibliotheek (online) zit het oude boekje over tuinieren van Turkenburg.
Oud, maar aktueel genoeg.
Groenten en fruit veranderden niet veel in 100 jaar !
Zaaikalender, inrichting van de tuin, vruchtwisseling , bemesting etc.

Grond op pH en mineralen laten testen kan op meerdere plaatsen. Is te googelen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik hou je tip zeker in me achterhoofd. Toen ik je reactie las had ik net al een andere boek besteld. Hopelijk krijg ik in dat boek de informatie die ik zoek. De boek die ik besteld had:
https://www.bol.com/nl/p/groente-en-fruitencyclopedie/9200000046134604/?Referrer=ENTcli_shipment_confirmation_standard2008093611