Welke zoetwaterkreeft kan ik thuis kweken voor consumptie?

Ik zag dat de marmerkreeft snel voortplant, echter word deze nog niet op grote schaal geconsumeerd/verkocht. Is dit misschien een soort die ik kan gebruiken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.4K

Antwoorden (1)

Met de gewone rivierkreeft kan je goed mee kweken.
Ze komen inmiddels met miljoenen al voor in openbaar water
Maar ook in vijvers gaat dat prima.
In bakken wordt dat lastig, dan zou je met filters moeten gaan werken en regelmatig water verversen enz.

Toegevoegd na 11 minuten:
Mamerkreeftjes kweken in een flinke hoeveelheid, lijkt me lastig en ze zijn maar klein 10 tot 12 cm
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De Amerikaanse rivierkreeft is inmiddels zo gewoon geworden d at we dat verstaan onder rivierkreeft. De inheemse soort is vrijwel uitgestorven/ verdrongen .
De marmerkreeft is als een garnaal, schiet dus niet op voor de consumptie.
Kreeften ( ook vissen ) kweken in een kleine bak geeft veel problemen met de waterkwaliteit.
Alles wat je er als voer in gooit, komt voor een groot deel als mest/ poep weer in het water.
Dus moet je dag en nacht gaan pompen, filteren en water verversen, stoffen toevoegen om de GH, de PH enz. op pijl te houden
Volgend probleem is de beperkte ruimte, hoe kleiner de ruimte is waar de kreeft in zwemt, hoe langzamer ze groeien.
Dan komt ook er ook nog bij, dat natuurlijk voedsel zoals algen, totaal ontbreken in de bak.
Dus helaas voor jou, zal je niet veel kreeft eten uit een te kleine bak.
En ze zullen heel erg veel gaan kosten.