Wat betekenen de cijfers van schofthoogte ijslanders?

Hallo, ik ben een beetje rond aan het kijken naar ijslanders. Als ik dan bijvoorbeeld op world fengur kom dan staat er bij schofthoogte een getal, bijvoorbeeld 0.7. Wat betekent dit en kan je dit omrekenen naar centimeters? Groetjes

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WorldFengur is het internationale databaseprogramma waar de fokkerij hun informatie uithalen. Ookk de BLUP is een onderdeel van WorldFengur. Met behulp van de BLUP (Basic Liniair Unbiased Prediction) is in een oogopslag de fokwaardeschatting van een paard af te lezen, gebaseerd op keuringsuitslagen en keuringsgegevens van de hele familie.
Ik zie nergens een IJslander staan met een schofthoogte van 0.7.
0.7 is een getal die in een formule gebruikt wordt om het gewicht van een veulen te bepalen.
Gewichtsberekening veulen
GxGxG x 90 G = de borstomvang in meters (G in kilo's)
(Borstomvang in m. - 62,5)/0,7 = Gewicht in kg. Schofthoogte bepalen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schofthoogte
Antoni
8 jaar geleden
Wees wel bewust van het volgende: Wil je een IJslands paard kopen en dit vanuit IJsland exporteren naar Nederland? Besef dan wel dat het paard dan NOOIT meer terug naar IJsland zal mogen. Als het paard een miskoop is of is er een ander probleem, dan zal je dat probleem buiten IJsland moeten oplossen. Deze maatregelen bestaan om de IJslandse paarden te beschermen tegen buitenlandse paardenziekten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook dat nog Antoni en prijzen van in IJsland gekochte IJssies liggen ook heel hoog, begin maar bij € 5000,-- . Via World Fengur kan men geen IJslander kopen, dat is alleen een database voor controle. Er zijn in Nederland wel genoeg fokkerijen.
Afgaande op de vraag heeft vragensteller totaal geen ervaring met paarden. Als extra bij kopen van een Ijssie moet men nog weten of het een drie-, een vier of zelfs een vijfganger is. Of het paard een laterale aanleg heeft. Men moet dus al behoorlijk wat rijervaring hebben.
Als men een IJslander wil kopen en bij deze reactie al een paar maal ????? denkt, dan is het aan te raden bij diverse maneges in Nederland een kijkje te nemen en minstens een paar rijlessen op een IJslander te nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo, bedankt voor jullie uitleg ik snap het nu redelijk. Voor de mensen die het willen weten, mijn moeder en ik rijden al lang en ook hebben we onze eigen ijslander.Wij weten toevallig dat onze ijslander 1.45 is alleen op wordfengur staat 0.7 dus dit snapten wij niet. Bedankt voor de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Sneakerlover, bedankt voor je uitleg. Was fijn geweest als je dat eerder had vermeld. Had ik een panklaar antwoord binnen vijf minuten voor je gehad. Nu was het gissen en aftasten. Maar ook daardoor weer zaken tegen gekomen die interessant waren.
Veel rijplezier met jullie "IJssies".

Het beste antwoord

Het getal 0.7 dat vermeld wordt op de sites van World Fengur is niet de stokmaat.

World Fengur is het internationale databaseprogramma waar de fokkerijen hun informatie uithalen. Ook de BLUP is een onderdeel van WorldFengur. Met behulp van de BLUP (Basic Liniair Unbiased Prediction) is de fokwaardeschatting van een paard af te lezen, gebaseerd op keuringsuitslagen en keuringsgegevens van zijn hele paardenfamilie. BLUB is een berekening of een eerlijke voorspelling van de maat die het paard zal krijgen als het uitgegroeid is.
Tijdens de eerste vijf levensjaren van een paard komt één paardenjaar overeen met de eerste vijf levensjaren van de mens. Een veulen van vier maanden bevindt zich in dezelfde groeifase als een kind van 20 maanden. Pas na drie maanden na de geboorte van het veulen is het zinvol de hoogte te meten. Men meet de afstand van de elleboog (totale lengte van het been) en de grond) vermenigvuldigd met 2.
Op IJsland is door fokkers de gemiddelde grootte van veulens van vier maanden oud vergeleken met de maten van paarden van vier jaar van verschillende Ijslandse rassen.
Kirkjubae - 4 maanden: 118,14 cm - 4 jaar: 142,25 cm
Hornafjördur - 4 maanden: 118,40 cm - 4 jaar: 142,67 cm
Svadastadir - 4 maanden: 116,10 cm - 4 jaar: 139,80 cm (bandmaten) .

0.7 (70cm) kan dus nooit een stokmaat zijn.
Het is een getal dat in de gewichtsbepalende formule gebruikt wordt om het gewicht van een veulen te berekenen.
Gewichtsberekening veulen
GxGxG x 90 G = de borstomvang in meters (G in kilo’s)
(Borstomvang in m. - 62,5)/0,7 = Gewicht in kg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een snelle groei en gewichtstoename geldt voor alle veulens.
IJslandse veulens worden geboren met een gewicht van ongeveer 35 kilo en na een jaar kunnen zij al ruim 200kilo wegen. Het veulen weegt bij de geboorte 10% van het gewicht dat het zal behalen als het volwassen is. De eerste drie maanden kan een IJslander wekelijks ongeveer 3500 - 5100 gram zwaarder worden.

Andere antwoorden (1)

Het gegeven getal is de hoogte (stokmaat) in meters. Die 0,7 betekent dus 0,7 meter oftewel 70 centimeter. Dat is dus een kleine pony.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het getal 0.7 wordt gebruikt bij de gewichtsbepaling van een veulen. De hoogte van het IJslandse paard varieert van 125 tot 145 cm, gemeten met een stok op het hoogste punt van de schoft.
Een mini-mini paardje heeft al een schofthoogte van 1.10m
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wist ik niet. Dank!
Maar wat is die 0,7? (0.7 x 100 kilo? 0.7 x een standaardgewicht?)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit getal wordt ook altijd bij voeradviezen gebruikt.
Voeradvies alleen voor onderhoud (dus niet bij arbeid van het paard)
( 0.5 – 0.7) per 100kg lichaamsgewicht.
De groei/ gewicht van een veulen verloopt niet lineair.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gesp, Vermoedelijk heeft een groep veterinaire deskundigen deze getallen ooit bepaald.