hoe ver is kunstmatig vlees ontwikkeld?

ik doe voor engels een presentatie over the future of food. het gaat over algenboerderijen, kunstmatig vlees en insecten. maar ik weet niet hoe het er actueel voor staat met deze onderwerpen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Onderzoekers doen pogingen om op kunstmatige wijze vlees te maken, zodat er geen gebruik gemaakt hoeft te worden van landbouwdieren.
Nederlandse wetenschappers lopen op dit gebied weliswaar voorop, maar de ontwikkelingen in de laboratoria staan nog volledig in de kinderschoenen.
Er is geen zicht op de haalbaarheid om dergelijke vleesachtige producten op enige schaal te kunnen produceren.
Bovendien is het van groot belang of markt en maatschappij het kweekvlees of de kunstmatig geproduceerde vleesproducten wel willen accepteren, kopen en nuttigen.
Tenslotte spelen naast ethische vraagstukken de (hoge) kosten een rol.
Kunstmatig gekweekt vlees heeft diverse benamingen: sommigen noemen het in-vitro vlees, diervrij vlees, nepvlees, namaakvlees of kweekvlees, wat hier zal worden gehanteerd.

Onderzoekers die op kunstmatig wijze vlees proberen te maken, doen dat door het (laten) vermeerderen van losse cellen. De wetenschappers maken gebruik maken van spiercellen, maar ook van embryonale stamcellen. Onder de juiste omstandigheden kunnen deze zich vermeerderen. Het resultaat is een soep van spiercellen. De vermeerderde cellen worden gescheiden van de gebruikte voeding zodat een vlezige massa ontstaat.
Op termijn is het denkbaar dat cellen mogelijk kunnen worden gekweekt op een soort afbreekbare structuur, zodat een eenvoudige vorm van materiaal met een vleesachtige structuur kan ontstaan. Momenteel is het nog niet mogelijk een lapje vlees te laten ‘groeien’.
9 jaar geleden
De prognose is dat we binnen afzienbare tijd consumptief kweekvlees eten kunnen. Kweekvlees dat op alle vlakken kan concurreren met traditioneel vlees. Betaalbaar kweekvlees dat qua smaak en beleving niet zal onderdoen voor vlees zoals we dat nu kennen.

In Singapore is kweekvlees al op kleine schaal te koop. In de Verenigde Staten, Israël en in Azië kan op korte termijn zomaar goedkeuring verleend worden om kweekvlees op de markt te mogen brengen.

Helaas is het in Europa nog even afwachten. De verwachting is dat het Nederlandse kweekvleesbedrijf Mosa Meat als eerste een voorstel tot goedkeuring in gaat dienen. Deze indiening bij de EFSA (Europese autoriteit voor voedselveiligheid) wordt eind 2022 verwacht. Jammer genoeg zal de procedure tot goedkeuring gezien zijn complexiteit wel enige tijd in beslag nemen. Mocht er prioriteit aan gegeven worden, zal het nog steeds zeker een jaar duren voordat er meer duidelijkheid over is.
een jaar geleden